Isu SemasaTempatan

Malaysia Teruskan Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi HSR Tanpa Singapura?

Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) yang telah lama ditangguhkan akan diteruskan walaupun tanpa Singapura, dengan Malaysia dijangka akan membayar pampasan sebanyak RM300 juta, menurut sumber yang dipetik oleh The Malaysian Insight.

Menurut sumber The Malaysian Insight, projek Rel Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR) itu akan diteruskan tanpa penyertaan republik tersebut dalam pembinaan yang dijangka akan bermula pada 2022.

 

Mengapa Projek HSR Ditangguhkan?

Pada bulan Jun, menteri perdagangan dan industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mengatakan pada masa itu kedua-dua negara bersetuju untuk menangguhkan projek HSR KL-Singapura hingga 31 Disember 2020.

Pada ketika itu beliau juga berkata kedua-dua kerajaan bersetuju untuk meneruskan perbincangan mengenai infrastruktur HSR dengan cadangan perubahan.

Dalam perbincangan ketika itu, penghentian projek HSR bererti Malaysia harus membayar ganti rugi RM500 juta kepada Singapura untuk kos pelaksanaan projek.

 

Berapa Kos Pembinaan Projek HSR?

Dua tahun yang lalu, alternatif yang lebih murah untuk HSR diperdebatkan dengan meningkatkan infrastruktur kereta api yang sedia ada dan bukannya pendekatan HSR untuk membina landasan baru daripada mula.

Alternatif yang lebih berpatutan ini kemudian dianggarkan menelan belanja kerajaan Malaysia RM20 bilion, jumlah yang jauh lebih rendah daripada anggaran HSR antara RM60 bilion hingga RM70 bilion.

Penggunaan infrastruktur KTM yang dicadangkan akan menyaksikan perjalanan 130 minit dari Kuala Lumpur ke Singapura, lebih lama berbanding 90 minit dengan HSR.

Alternatif yang lebih murah ini pula hanya mencapai kelajuan tertinggi 200 km/jam dan bukan 320 km j seperti yang dirancang dengan HSR.

Menurut sumber Malaysian Insight, kos pembinaan tanpa Singapura, akan menelan belanja kasar antara RM63 bilion hingga RM65 bilion, jumlah itu bagaimanapun tidak termasuk gerabak kereta api.

 

Kawasan Mana Yang Bakal Termasuk Dalam Projek HSR?

Pertama kali ditandatangani pada Disember 2016, HSR pada mulanya dirancang sebagai laluan sejauh 350 km yang merangkumi 335 km di Malaysia dan 15 km di Singapura.

Ini terdiri daripada lapan perhentian – Singapura, Iskandar Puteri, Batu Pahat, Muar, Ayer Keroh, Seremban, Putrajaya dan Kuala Lumpur, sementara jambatan di Selat Johor akan menghubungkan kedua-dua negara.

Akan tetapi dengan projek tidak melibatkan Singapura, sumber mengatakan terminal utama HSR akan berada di Bandar Malaysia, sementara lima stesen lain akan berada di Iskandar Puteri, Ayer Itam, Pagoh, Ayer Keroh dan Seremban.

 

Mengapa Projek HSR Diteruskan Tanpa Singapura?

Menurut sumber Malaysia meminta stesen HSR dibina di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, dekat Johor Bahru, yang menyebabkan Singapura bimbang ini akan menjejaskan industri penerbangannya.

Singapura menolak pemintaan itu kata sumber, yang menambah Malaysia sepatutnya berhak untuk membuat keputusan sebagai rakan kongsi dalam projek itu.

 

Hubungan Singapura Malaysia Terjejas Kerana Ini?

Pejabat Perdana Menteri pada 2 Disember lalu menyatakan bahawa Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan rakan sejawatannya dari Singapura, Lee Hsien Loong telah mengetahui kemajuan perbincangan, dan memperoleh pemahaman yang baik mengenai kedudukan setiap negara, lapor Bernama.

“Muhyiddin dan Lee Hsien Loong telah mengadakan panggilan persidangan video [pada 2 Disember] mengenai projek HSR, memandangkan tarikh akhir 31 Disember 2020 untuk pelanjutan kedua dan terakhir penangguhan projek.

“Kedua-dua Perdana Menteri juga menegaskan kembali hubungan dua hala yang kuat antara kedua-dua negara, yang merangkumi banyak bidang kerjasama, dan keinginan yang tulus untuk memperkukuhkan lagi hubungan ini bagi kepentingan bersama,” kata pernyataan bersama itu.

Masih dalam perbincangan

Bagaimanapun, jurucakap Kementerian Pengangkutan Singapura mengatakan kedua-dua negara masih dalam perbincangan.

“Singapura dan Malaysia sedang dalam perbincangan mengenai projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR). Seperti yang dinyatakan dalam pernyataan bersama oleh kedua perdana menteri pada 2 Disember, kami akan mengumumkan perincian lebih lanjut mengenai projek HSR pada waktunya,” kata jurucakap tersebut.

Kabinet turut memutuskan untuk memindahkan projek HSR kepada Kementerian Pengangkutan, yang kini di bawah pengawasan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Mustapa Mohamed.

Kementerian Pengangkutan Malaysia bagaimanapun menolak untuk memberi komen ketika dihubungi oleh The Straits Times.

Show More

Related Articles

Back to top button