FesyenGaya Hidup

Ada Apa Dengan Warna Pink Di Amerika Syarikat?

Minggu ini terdapat beberapa selebriti Amerika Syarikat memuat naik gambar mereka mengenakan suit berwarna pink.

Adakah ia simbolik terhadap sesuatu?

Menurut TheGuardian, ia merupakan sebahagian koleksi yang menunjukkan sokongan terhadap Supermajority, sebuah kumpulan penyokong kesetaraan gender yang ditubuhkan oleh anggota Planned Parenthood, Black Lives Matter dan perikatan Pekerja Rumah Tangga Nasional, yang mendorong wanita untuk mara dalam politik.

“Di tahun 2020, warna merah jambu menjadi ‘warna pengganggu’ – ia merupakan warna perubahan untuk kebanyakan orang di dunia,” kata Andrew Burnstine, Prof. Madya di Lynn University.

“Kepada jutaan orang yang mahukan perubahan dalam sistem politik dan demokrasi Amerika, warna merah jambu merupakan tangisan pertempuran baru. “

Nancy Pelosi sewaktu mengangkat sumpah. Sumber Image: Yahoo

Tahun lalu, Nancy Pelosi, speaker Kongres telah mengenakan suit berwarna merah jambu cair sewaktu sidang mengangkat sumpah telah membuatnya bukan sahaja menonjol dikalangan para lelaki yang mengenakan suiot berwarna hitam tetapi ia menunjukkan warna memainkan peranan dalam menonjolkan kuasa.

Tahun ini merupakan tahun penting untuk Amerika Syarikat menunaikan tanggungjawab memilih Presiden mereka yang baharu dan ramai slogan fesyen telah mengeluarkan busana dan aksesori dengan tulisan “Vote”.

 

Warna Politik?

Akan tetapi selain daripada itu, warna merah jambu tetap digunakan sebagai sokongan politik.

Pada bulan Mei, seorang pereka fesyen Britain, A Sai Ta telah mengeluarkan koleksi pakaian untuk RIhanna yang berwarna merah jambu dan keuntungannya akan diberikan kepada tiga badan amal iaitu Black Lives Matter, Solace Women’s Aid dan The Voice of Domestic Workers.

Bukan Perkara Baharu

Warna merah jambu ini sebenarnya sudah dikaitkan dengan politik sejak berkurun lamanya.

“Penggunaan warna merah jambu pertama sebagai pernyataan politik berlaku pada sekitar tahun 1925 ketika majalah Time mencipta istilah ‘pinko’ untuk sesiapa yang dianggap cenderung kepada komunis, sosialis atau golongan liberal,” jelas Eiseman. Warnanya selama 30 tahun identik dengan kesedaran barah payudara dan Susan B Komen’s Race for The Cure foundation.

Warna merah jambu politik bertentangan langsung dengan “Millennial pink” apolitik, yang menentukan permulaan zaman Instagram sekitar lima tahun lalu.

Jenama Nike mengenakan warna ‘millenial pink’ untuk salah satu koleksinya. Sumber Imej: Nike News

Ia dikenali sebagai “Tumblr Pink” dan Pantone menamakan naungan, juga dikenal sebagai “rose quartz” warna tahun mereka pada tahun 2016.

Ia menjadi popular sebagai Rose Gold iPhone pada tahun 2015, tetapi juga dengan label fesyen seperti Marc Jacobs, Balenciaga dan bersama pengarah Wes Anderson.

Show More

Related Articles

Back to top button