Gaya Hidup

Spesies Penjelajah, Dinosaur Artik Pernah Merentasi Benua Asia Dan Amerika

Sebelum manusia melintasi jambatan darat yang digunakan untuk menghubungkan Asia dan Amerika, haiwan purba dinosaur telah melintasi jalan yang sama, yang memungkinkannya menguasai latitud utara dunia 70 juta tahun yang lalu.

Ahli paleontologi mengatakan dinosaur baru yang ditemui di Hokkaido, Jepun pada tahun 2019 yang dikenali sebagai Kamuysaurus adalah sepupu dekat dinosaur pemakan tumbuhan Edmontosaurus – sejenis hadrosaurus itik yang biasa dijumpai dalam catatan fosil.

Ia dikenali sebagai “caribou of the Cretaceous” kerana jumlahnya yang banyak mendiami kawasan Colorado hingga Alaska.

Penyelidikan baru menunjukkan bahawa keluarga dinosaur yang dikenali sebagai Edmontosaurini mungkin telah melintasi jalan dari Amerika Utara ke Asia dan menyesuaikan diri dengan lingkungan arktik.

Spesies yang mengembara ke Amerika Utara berkembang menjadi Edmontosaurus dan spesies yang tinggal di Asia dan berpindah ke Jepun dipercayai telah berevolusi menjadi Kamuysaurus.

“Mereka adalah dinosaur yang sangat berjaya,” kata ahli paleontologi Yoshitsugu Kobayashi dari Muzium Universiti Hokkaido di Jepun dan pengarang kajian yang diterbitkan pada hari Rabu dalam jurnal PLOS ONE.

“Sangat menarik untuk berfikir bahawa mereka mungkin menggunakan Jambatan Tanah Bering antara Asia dan Amerika Utara untuk migrasi dengan cara yang serupa dengan rama-rama, badak bulu dan manusia purba.”

Kajian itu juga mendapati bahawa apa yang dianggap sebagai spesies baru dinosaurus kutub yang dikenal pasti pada tahun 2015 di Alaska sebenarnya adalah Edmontosaurus, yang dinamai sempena kota di Alberta, Kanada.

Kesilapan pengelasan spesies

Setelah mengkaji sejumlah besar tulang Edmontosaurus dalam koleksi muzium di seluruh dunia, pasukan itu mencadangkan dinosaur arktik yang diberi nama Ugrunaaluk pada tahun 2015, telah dinyatakan sebagai spesies baru dan unik berdasarkan sifat ketika muda.

“Kajian ini adalah contoh tepat mengapa ahli paleontologi perlu lebih mengetahui bagaimana pertumbuhan individu dan tahap kehidupan fosil penting ketika kita cuba menafsirkan ciri-ciri anatomi yang terdapat di dalamnya,” kata penulis kajian Ronald Tykoski, pengarah makmal paleontologi di Muzium Alam dan Sains Perot di Dallas.

Tony Fiorillo, ketua kurator Muzium Alam dan Sains Perot dan pengarang lain, mengatakan terdapat perbezaan besar antara dinosaur muda dan dewasa walaupun dari jenis yang sama sehingga menimbulkan kesilapan dalam mengklasifikasikan spesies mereka.

“Ketika anda melihat wajah anda pada usia lima tahun dan sebagai orang dewasa, ada perubahan. Ketika kita melihat dinosaur, kita juga perlu melihat bentuk orang dewasa. Mereka hanya melihat tulang hadrosaur muda dan kita mendapati bahawa beberapa ciri berubah apabila mereka matang.”

Berdasarkan jumlahnya yang banyak, Fiorillo mengatakan bahawa Edmontosaurus mungkin dapat menyesuaikan diri dengan pelbagai kondisi persekitaran dan bukti menunjukkan bahawa mereka mungkin telah berkembang maju di wilayah kutub.

Fiorillo memberitahu CNN bahawa jejak kaki yang dijumpai di Alaska menunjukkan beberapa generasi dinosaur hidup dalam kawanan – serupa dengan yang terdapat di Seattle.

Namun, mereka masih harus menghadapi kegelapan yang lama. Fosil menunjukkan bahawa tulang mereka tidak tumbuh secara seragam dengan pertumbuhan mungkin berhenti pada musim sejuk.

Fiorillo mengatakan bahawa Edmontosaurus dan kerabat dekatnya akan mempunyai “penyebaran besar” di bahagian utara dunia 70 juta tahun yang lalu.

“Tidak realistik untuk membandingkannya dengan binatang umum hari ini seperti kambing gurun, serigala dan kupu-kupu dari segi julat dan bilangannya yang juga menjelajah taburan geografi yang lebih besar,” katanya dalam satu kenyataan.