Isu SemasaTempatan

Internet Percuma Kepada Semua Pengguna Bermula Rabu

Syarikat telekomunikasi akan menawarkan data berkelajuan tinggi percuma sehingga 1GB antara jam 8 pagi dan 6 petang setiap hari bermula Rabu depan (1 April).

Inisiatif ini antara lain bernilai kira-kira RM1 bilion bagi membantu pelanggan, sama ada prabayar atau pascabayar, kekal berhubung semasa tempoh kawalan pergerakan (PKP).

Dalam satu siaran akhbar bersama oleh Celcom Axiata Bhd, Digi Telecommunications Sdn Bhd, Maxis Bhd, U Mobile Sdn Bhd, Telekom Malaysia Bhd (TM) dan TIME dotcom Bhd, syarikat itu berkata mereka telah mengerahkan pasukan berdedikasi untuk bekerja sepanjang masa memastikan tahap rangkaian dan sambungan diselenggarakan.

TM dan TIME akan menyokong syarikat mudah alih dengan menyediakan kapasiti gentian tambahan untuk memenuhi permintaan lalu lintas yang lebih tinggi.

Syarikat-syarikat telko juga mengatakan bahawa pelaburan rangkaian tambahan RM400 juta akan diperuntukkan untuk menyokong peningkatan permintaan.

“Industri menjamin bahawa keutamaannya adalah untuk mengekalkan ketersediaan dan kualiti rangkaian telekomunikasi yang tinggi untuk memastikan kesambungan tetap boleh diakses untuk semua, dan rangkaian tetap berdaya tahan dengan jangkaan lalu lintas yang lebih berat dari orang yang tinggal dan bekerja dari rumah,” katanya.

Ia menyatakan bahawa oleh kerana rakyat Malaysia menghabiskan lebih banyak masa bekerja dan belajar dari rumah, terdapat pergeseran kepada pemakaian aplikasi gaya hidup yang lebih tinggi dan juga aplikasi mobiliti baru.

Ia juga menambahkan bahawa perubahan dalam penggunaan yang tinggi, dari kawasan perniagaan ke kawasan perumahan, juga dilihat.

Untuk menampung peningkatan permintaan ini dan untuk memastikan sambungan tidak terganggu, telekomunikasi telah memasukkan pelaburan tambahan di atas pelan asalnya untuk menaik taraf kapasiti rangkaian.

“Tambahan pula, pengurusan lalu lintas dan aktiviti reprioritisasi juga dijalankan untuk mengoptimumkan pengalaman pengguna, mengutamakan aplikasi dan perkhidmatan penting dan memastikan produktiviti bagi komuniti perniagaan dengan membolehkan kerja dari rumah,” katanya.

Ia menyatakan bahawa pelaburan tambahan juga telah disediakan untuk meningkatkan liputan rangkaian dan keupayaan untuk tapak kritikal seperti hospital, agensi kerajaan dan penguatkuasaan, dan pusat media.

Ia menambah bahawa 12,000 frontliner yang terdiri daripada agen pusat panggilan, agen media sosial, jurutera rangkaian dan IT telah digerakkan untuk memastikan pelanggan mendapat sokongan yang diperlukan.

“Semua pusat panggilan dan pasukan sokongan media sosial masih beroperasi sepanjang tempoh ini,” katanya, dengan menyatakan bahawa panggilan ke nombor hotline dan kecemasan, termasuk Pusat Kesediaan Krisis Kementerian Kesihatan, cawangan-cawangan KK negeri, mengenal pasti pemeriksaan Covid-19 dan hospital-hospital, talian hotline MCO dan laman web rasmi MOH, telah disenaraikan sebagai panggilan tanpa caj.

“Kami percaya kami semua mempunyai peranan untuk memastikan rakyat Malaysia mendengar seruan kerajaan untuk tinggal di rumah dan mematuhi arahan yang diberikan oleh pihak berkuasa.

“Untuk memastikan rakyat Malaysia mendapat maklumat yang baik tentang Covid-19, pengusaha bekerja dengan pihak berkuasa untuk menyebarkan pengumuman kesihatan, kecemasan dan kepentingan umum melalui siaran SMS.”

Tags
Show More

Related Articles

Back to top button
Close