MalaysiaPolitik

Ahli Politik Perlu Celik Penggunaan Media Sosial

Dalam tempoh kurang tiga tahun, rakyat telah merasai pemerintahan di bawah tiga pentadbiran berbeza iaitu Barisan Nasional (BN), Pakatan Harapan (PH) dan kini Perikatan Nasional (PN), sehingga mengubah persepsi rakyat Malaysia terhadap kerajaan PH dan PN dan ahli politik mereka adalah satu tugas yang kompleks.

Kepimpinan baru harus sedar bahawa budaya politik cukup tinggi di kalangan rakyat Malaysia. Ini sangat terperinci dalam penyertaan politik dalam talian yang menggabungkan kumpulan seperti kumpulan kelas pertengahan, media swasta, pelajar universiti, antarabangsa, blogger dan masyarakat awam, yang dikenali sebagai aktivis komuniti.

Persoalan bagaimana ahli politik perlu menyebarkan maklumat dan teknik yang betul untuk melibatkan diri dengan komuniti masih kurang walaupun pelbagai dasar atau program telah diwujudkan.

Sekiranya mekanisme penyampaian maklumat tidak diperkuat atau secara strategik tidak dibangunkan antara ahli politik dan rakyat dan juga antara ahli politik dan media, ini boleh menyebabkan kesukaran dalam mentadbir terutama dalam krisis semasa untuk menghadapi Covid-19.

Rakyat yang sedang menjalani Perintah Kawalan Pergerakan bergantung kepada informasi semasa dari media sosial. Maklumat juga dapat disebarkan dengan lebih mudah jika setiap menteri yang baru dilantik dalam kabinet mempunyai media sosial untuk berhubung secara terus dengan rakyat.

Literasi media sosial dan tahap penglibatan antara ahli politik dan rakyat juga penting kerana kita semakin dekat dengan Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) dalam masa dua atau tiga tahun.

Tidak semua platform media sosial digunakan oleh ahli politik kita untuk berkomunikasi dengan lapisan dan kumpulan orang yang berlainan. Mereka perlu memaksimumkan penggunaan platform media sosial supaya mesej yang jelas menjangkau akar umbi. Malah, sesetengah ahli politik tidak mempunyai platform media sosial.

Seseorang ahli politik perlu sedar dan berjaga-jaga terhadap penggunaan dan pergerakan media sosial di Malaysia. Menurut Digital 2019, Malaysia menduduki tempat ke-5 dan pertama dari segi penggunaan platform media sosial. Hampir lapan jam dihabiskan untuk melayari Internet dan dalam masa lapan jam, tiga jam untuk melayari platform media sosial.

Ini jelas menunjukkan bahawa hampir 80 peratus orang menggunakan platform media sosial. Sangat disyorkan bahawa semua ahli politik harus mempunyai platform media sosial untuk berkomunikasi dengan orang ramai dan memahaminya.

Kedua, isu literasi media sosial di kalangan ahli politik. Setiap hubungan di media sosial mereka harus mesra komuniti dan tidak menggambarkan perasaan marah atau emosi kerana platform ini mencerminkan keperibadian, kredibiliti dan reputasi seseorang dan bahkan mencerminkan imej parti politik mereka.

Kita perlu beralih dari budaya politik yang tidak sihat di laman media sosial. Sesetengah posting boleh mewujudkan konflik antara pihak dan pengikut selain daripada netizen. Ahli politik harus menjadi contoh kepada orang ramai melalui posting mereka.

Ketiga, kekerapan ahli politik dan parti politik mengendalikan platform media sosial mereka. Yang penting ialah hubungan dengan rakyat. Banyak laman web kementerian kerajaan kurang dilayari kerana tidak dikemas kini.

Keempat, elakkan penyebaran berita palsu di media. Berapa dalamkah kesedaran ahli politik mengenai perkembangan teknologi? Adakah mereka sedar tentang kewujudan kelab peminat atau profil palsu atau apa-apa tuntutan palsu terhadap mereka dan parti politik mereka?

Ahli atau parti politik perlu menentang laporan palsu berkaitan mereka. Adalah penting juga bagi kerajaan mengambil tindakan pantas dan tegas dalam menghentikan penyebaran berita yang salah kerana ia melibatkan imej dan kedaulatan negara.

Tags
Show More

Related Articles

Back to top button
Close