Bisnes & Ekonomi

Lebih Banyak Firma e-Panggilan Motosikal Dalam Pasaran Tempatan

Lebih banyak syarikat e-panggilan motosikal dijangka memasuki pasaran tempatan dalam tempoh enam bulan kajian.

Selain dari Dego Ride, Grab telah mengumumkan program perintis sendiri untuk perkhidmatan e-panggilan motosikal, GrabBike, yang berkuat kuasa pada 3 Jan.

Satu lagi syarikat tempatan, JomRides, memberitahu The Malaysian Reserve (TMR) bahawa ia berhasrat untuk melancarkan perkhidmatan motosikal pada suku pertama tahun ini (1Q20), dengan syarat peraturan dan garis panduan diselesaikan oleh pihak berkuasa.

Bagi Dego Ride, firma itu telah menetapkan senarai kriteria untuk penunggangnya selepas Kementerian Pengangkutan mengumumkan pelaksanaan projek perintis November lepas.

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Dego Ride Nabil Feisal Bamadhaj berkata antara garis panduan yang ditetapkan termasuk had umur dan jenis lesen.

“Penunggang mesti berusia di atas 18 tahun dan mempunyai lesen motosikal B2 penuh, tidak dibenarkan L atau P. Motosikal itu juga mesti didaftarkan di bawah nama penunggang, manakala cukai jalan dan insurans perlu aktif,” katanya kepada TMR dalam respon e-mel baru-baru ini.

Beliau berkata syarikat itu sedang bekerjasama rapat dengan beberapa syarikat insurans untuk menyediakan perlindungan bagi penumpangnya.

“Sementara itu, kami menawarkan liputan perlindungan dalam kemalangan yang berlaku kepada penunggang atau penumpang,” katanya.

Menurut Nabil, kini terdapat kira-kira 700 penunggang aktif di seluruh Lembah Klang, dengan lebih daripada 15,000 penunggang berdaftar.

“Dego Ride akan mempunyai jarak perjalanan maksimum 10km dan kami memberi tumpuan kepada Lembah Klang buat masa sekarang, tetapi akan melihat perkembangan ke kawasan lain,” katanya.

Beliau berkata kedua-dua penunggang dan pelanggan akan dapat berkomunikasi secara langsung dengan pejabat Dego Ride menerusi hotline dan live chat tersedia 24/7.

“Kami juga akan mengumpulkan maklum balas dan ulasan mengenai penunggang dan pelanggan, dan melaksanakan langkah-langkah seterusnya berdasarkan data yang dikumpulkan,” kata Nabil.

Dari segi kelulusan untuk penunggang, Nabil berkata terdapat proses yang ketat yang melibatkan perkongsian data dengan Agensi Pengangkutan Awam Darat, Jabatan Pengangkutan Jalan, Polis Diraja Malaysia dan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia.

Nabil menambah bahawa pelan masa depan untuk Dego Ride akan termasuk pengembangan kepada penghantaran makanan dan barangan untuk menambah nilai kepada para penunggangnya dan meningkatkan pendapatan mereka.

“Terdapat perkhidmatan lain yang akan dilaksanakan secara berperingkat untuk memenuhi tuntutan pelanggan kami sejak kami mula beroperasi pada tahun 2015,” katanya.

Ketua pemasaran JomRides Musfaizal Mustafa berkata syarikat itu merancang memperkenalkan perkhidmatan motosikal yang dipanggil Jrbike di Lembah Klang semasa tempoh ujian.

“Jrbike akan diperkenalkan di Lembah Klang menjelang 1Q20. Sejak kerajaan bersetuju untuk menguji perkhidmatan ini di Malaysia, kami juga berminat untuk mengukur penerimaan di kawasan ini,” katanya kepada TMR.

Grab Malaysia berkata pada masa ini GrabBike mempunyai kira-kira 300 pemandu-pemandu yang terdiri daripada pemandu lelaki dan perempuan. Syarikat itu juga berhasrat untuk menilai kelayakan dan kebolehan budaya industri motosikal di negara ini.

Buat masa ini, dua kawasan berkepadatan tinggi di Lembah Klang adalah pusat bandaraya Kuala Lumpur (KL) seperti KLCC, Bukit Bintang, Pudu dan Chow Kit, manakala kawasan lain termasuk Wangsa Maju dan persekitarannya.

Grab berkata keselamatan akan kekal menjadi keutamaan dan garis panduan praktikal telah disediakan untuk menjaga keselamatan.

Ketua Grab Malaysia, Sean Goh berkata semua penunggang dikehendaki menghadiri latihan keselamatan pemandu dan menjalani penilaian praktikal sebelum boleh beroperasi di jalan raya.

“Semua motosikal GrabBike dilengkapi dengan helmet dan jaring rambut serta jaket reflektif untuk pemandu. Seperti semua perkhidmatan Grab, kedua-dua pemandu dan penumpang dilindungi oleh insurans kemalangan peribadi,” kata Goh dalam satu kenyataan.

Beliau juga berkata pembayaran tunai antara 9 malam dan 2 pagi akan dihentikan untuk melindungi keselamatan kedua-dua pihak yang terlibat. Grab berkata, perkhidmatan tersebut telah mendapat sambutan positif dan beliau menjangkakan pelanggan baru mencuba.

“Melangkah ke hadapan, kami berusaha untuk mendapatkan lebih banyak rakan kongsi pemandu melalui proses latihan keselamatan ketika kami mengenal pasti kawasan tambahan di Lembah Klang,” katanya.

Tags
Show More

Related Articles

Back to top button
Close