Bisnes & Ekonomi

FamilyMart Mengubah Lanskap Kedai Serbaneka di Malaysia

Kedai serbaneka dari Jepun, FamilyMart yang kini semakin berkembang di Malaysia, menawarkan konsep baru dalam peruncitan dengan memberi tumpuan kepada makanan segar, menggemparkan sektor kedai serbaneka yang sebahagian besarnya didominasi oleh 7-Eleven dan MyNews.

Rangkaian kedai serbaneka kedua terbesar di dunia selepas 7-Eleven telah mendefinisikan semula konsep itu dan telah meningkatkan tumpuan pengguna sejak membuka cawangan pertamanya di Malaysia pada tahun 2016.

QL Resources Bhd – pemegang francais rangkaian FamilyMart di Malaysia, telah mengembangkan kedai serbaneka yang menawarkan makanan segar, snek, hidangan Jepun dan pelbagai produk dari Jepun.

“FamilyMart telah mengubah landskap kedai di Malaysia. Ia telah mewujudkan keperluan untuk penjualan makanan segera di kedai di mana pengguna sebelum ini pergi ke kedai-kedai ini hanya untuk mendapatkan barangan harian,” penganalisis TA Securities Holdings Bhd, Jeff Lye Zhen Xiong memberitahu The Malaysian Reserve.

Lye berkata model perniagaan FamilyMart telah diambil kira dengan baik dan telah membolehkan syarikat mencatatkan margin kasar yang lebih tinggi.

FamilyMart menyampaikan pengalaman kedai serbaneka atau konbini dalam bahasa Jepun, yang asli dengan mengintegrasikan makanan segar, perkhidmatan dan barangan harian dalam satu cawangan.

Kedai serbaneka Jepun menawarkan pelbagai makanan siap sedia (RTE) dan makanan yang boleh dimakan dari sandwic, kopi dan ais krim untuk makanan ringan, oden, onigiri dan bento.

Operator dapur pusat FamilyMart QL Kitchen Sdn Bhd menerima pensijilan halal dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia pada bulan Mei.

Perkhidmatan dalam kedai termasuk FamiPay untuk membayar bil; FamiLoad untuk kegunaan telefon pintar dan permainan; FamiCashless dan FamiLounge, kawasan duduk yang dilengkapi dengan WiFi, USB pengecasan dan kemudahan tandas.

“Dari segi trend, terdapat lebih banyak kedai serbaneka muncul seperti 7-Eleven dan MyNews dan memilih untuk menjual makanan segar,” kata Lye.

Pada awal Oktober, MyNews Holdings Bhd dan rakan kongsi, Ryoyu Baking Co Ltd dan Gourmet Kineya Co Ltd melancarkan pusat pengeluaran makanan terinspirasi Jepun (FPC) di Kota Damansara, Selangor.

Kemudahan RM100 juta, yang beroperasi di bawah subsidiarinya, MyNews Ryoyupan Sdn Bhd dan MyNews Kineya Sdn Bhd, akan membekalkan kedai MyNews di Lembah Klang dengan pelbagai makanan RTE.

7-Eleven Malaysia Holdings Bhd, yang dimiliki oleh Berjaya Retail Bhd, telah melancarkan format kedai generasi terbaru dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Ia telah mengembangkan perkhidmatannya untuk mempertahankan kedudukan utamanya di sektor kedai serbaneka.

Kedai Mesra Petronas Dagangan Bhd juga telah meningkatkan permainannya dengan penawaran makanan segar yang lebih ruji sementara mempunyai lebih banyak cawangan Tealive di kedai-kedainya berikutan kerjasama dengan Loob Holding Sdn Bhd.

7-Eleven kekal sebagai rantaian kedai serbaneka terbesar di Malaysia dengan lebih daripada 2,300 kedai di seluruh negara, jauh di hadapan MyNews, lebih dari 400 kedai dan FamilyMart pada kira-kira 150.

Tahun lepas, 7-Eleven telah menurunkan sasaran pembukaan kedai baru kepada 100 dari 200.

MyNews dijangka membuka sekurang-kurangnya 90 cawangan baharu pada tahun kewangan 2019, sementara FamilyMart telah mensasarkan untuk memiliki 300 kedai pada Mac 2022.

Lye berkata 7-Eleven telah memulakan strategi baru untuk meningkatkan minat termasuk promosi mingguan atau bulanan ke atas barang-barang murah.

Secara keseluruhan, beliau berkata lokasi dan harga sewa menyumbang faktor kepada prestasi kedai serbaneka, di samping penawaran produk.

“Kedai FamilyMart terletak di tempat yang sangat strategik. Kedai-kedainya baru dan pengguna boleh mengharapkan kualiti yang tinggi,” katanya.

Tags
Show More

Related Articles

Back to top button
Close