AntarabangsaIsu SemasaSukan

E-sukan Tidak Terkecuali Dari Korupsi Dan Penipuan

Muncul sebagai trend besar dalam industri sukan, sukan elektronik (e-sukan) telah menemui tempat dalam pertandingan sukan antarabangsa walaupun persepsi negatif mengenai aktiviti permainan video itu masih berlaku.

E-sukan dipaparkan untuk kali pertama pada Sukan SEA 2019 dan bakal muncul di Sukan Asia 2022. Dianjurkan sebagai sukan demo semasa Sukan Asia 2018, usaha kini sedang diambil untuk memasukkan e-sukan dalam Olimpik walaupun sesetengah pihak dalam persaingan sukan konvensional tidak puas hati dengan langkah itu.

Terdapat hujah yang berterusan bahawa ia tidak adil untuk memasukkan e-sukan dalam Sukan Olimpik memandangkan banyak sukan konvensional yang popular seperti kriket – sukan kedua paling banyak ditonton di dunia, skuasy dan bowling masih berjuang untuk muncul di acara sukan terbesar dunia itu.

E-sukan terdiri daripada permainan video yang kompetitif di peringkat profesional dan diterima sebagai aktiviti sukan oleh Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa pada tahun 2017.

Walaupun terdapat kritikan bahawa e-sukan bukanlah “sukan sebenar” kerana ia tidak mempunyai unsur fizikal, Malaysia harus menerima sukan baru terbabit supaya tidak terlepas daripada kemajuan teknologi baru dan mungkin, industri yang menguntungkan dengan urus niaga berjuta-juta dolar .

HADIAH WANG LUMAYAN

Sumber permainan kompetitif www.esportsearnings.com melaporkan bahawa wang hadiah paling tinggi dalam sejarah e-sukan adalah US$ 34 juta (kira-kira RM140 juta) ditawarkan di Kejohanan Antarabangsa Dota 2 di Shanghai, China, Ogos lepas.

Menyedari tentang potensi e-sukan, kerajaan Malaysia, terutama Kementerian Belia dan Sukan, terus menyokong perkembangan sukan itu. Dalam Bajet 2020, RM20 juta diperuntukkan kepada e-sukan, peningkatan 100 peratus daripada peruntukan RM10 juta tahun ini.

Selain wang hadiah yang besar, industri e-sukan juga telah berkembang dari segi perkakasan dan pembangunan perisian, inovasi teknologi dan penstriman Internet. Kerja juga sedang dijalankan untuk meningkatkannya dengan rangkaian 5G, pengesanan atlet 3D dan pertunjukan cahaya dron.

Walau bagaimanapun, sukan yang berkembang pesat ini tidak terlepas daripada rasuah dan penipuan, yang telah menyerang sukan konvensional selama bertahun-tahun. Malahan, Malaysia dan Singapura telah dilabelkan sebagai “hab penetapan perlawanan bola sepak serantau”.

Baru-baru ini pada akhir Ogos, polis Australia menangkap enam pemain Counter-Strike: Global Offensive yang berusia di antara 19 dan 22 kerana didakwa menipu perlawanan semasa kejohanan, kes pertama yang melibatkan e-sukan.

MASALAH YANG SEMAKIN BERKEMBANG

Pakar undang-undang dari pasukan undang-undang sukan antarabangsa Withersworldwide, yang dihubungi Bernama, berkata penipuan perlawanan dalam sukan e-sukan sangat meluas. Penipuan perlawanan pertama kali diakui sebagai masalah di e-sukan pada tahun 2010 dan sejak itu semakin membarah, terutama kersna kurangnya peraturan.

Luca Ferrari (Global Head of Sports, London), Tan Spring (Rakan Kongsi, Singapura) dan Paolo Macchi (Associate Senior, Milan) Withersworldwide, dalam satu kenyataan bersama kepada Bernama, berkata penipuan dalam e-sukan disahkan apabila Pemain StarCraft Terkenal Korea Selatan, Ma Jae-Yoon (juga dikenali sebagai sAviOr), telah dikenakan larangan seumur hidup kerana berkomplot untuk sengaja kalah satu siri permainan.

“Kejadian utama lain berlaku pada tahun-tahun berikutnya, terutamanya pada tahun 2016 apabila pemain terkenal dunia, Lee Seung-Hyun (pemain StarCraft II yang menggunakan nama samaran Life), disabitkan menerima $60,000 (kira-kira RM251,500) untuk kalah dalam dua perlawanan.

“Seung-Hyun dihukum penjara 18 bulan, digantung selama tiga tahun, dan juga didenda KRW70,000,000 (kira-kira RM250,300). Pemain itu kemudiannya diharamkan untuk menyertai e-sukan Korea Selatan seumur hidup.

“Sebagai hakikatnya, tiga sukan paling popular, iaitu CS: GO, League of Legends dan Dota 2, semuanya terlibat dalam skandal penipuan perlawanan. Masalahnya terus berkembang,” kata peguam Withersworldwide dalam kenyataan itu.

Sekiranya dibiarkan, pertandingan perlawanan dalam e-sukan mempunyai potensi untuk mencemarkan integriti pertandingan. Apabila peminat kehilangan minat, ia akan memberi kesan negatif kepada nilai sukan secara keseluruhan, manakala pemaju permainan dan penganjur kejohanan menghadapi kerugian.

Sementara itu, Timbalan Presiden Persatuan Esports Malaysia (ESM), Afiq Fadhli Narawi berkata tidak ada kes-kes penipuan perlawanan di Malaysia setakat ini, di mana badan pentadbir kebangsaan mengawal semua pertandingan yang disetujui oleh persatuan itu.

“Kami dapat mengesahkan bahawa tidak ada penipuan perlawanan yang melibatkan pemain kami setakat ini di peringkat kebangsaan, kerana hadiah wang juga tidak begitu menguntungkan. Tetapi kita tidak tahu tentang kejohanan kecil dan persendirian.

“Untuk meningkatkan kaedah pemantauan dan memerangi jenayah, kami akan melancarkan pelan pembangunan e-sukan pada 21 Nov yang terdiri daripada garis panduan, peraturan serta tanggungjawab yang melibatkan pelesenan, dan juga bagaimana industri e-sukan dapat mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan dan sebagainya,” katanya.

Tags
Show More

Related Articles

Back to top button
Close