Isu SemasaTempatan

Wajarkah Kempen Boikot Produk Bukan Muslim?

Kebelakangan ini, timbul satu kempen di media sosial oleh pihak tertentu untuk memboikot barangan yang dihasilkan oleh orang bukan Islam. Wajarkah kita menyokong kempen ini dan apakah kesannya kepada ekonomi negara?

Menurut Persatuan Majikan Malaysia (MEF), mereka yang memboikot produk yang dibuat oleh orang bukan Islam dan membeli hanya dari kaum atau agama mereka sendiri bukan hanya memecah belah tetapi boleh menyebabkan pekerja kehilangan pekerjaan jika perniagaan terjejas.

Pengarah eksekutif MEF, Datuk Shamsuddin Bardan berkata dalam menggunakan produk halal, umat Islam boleh menggunakannya tanpa mengira sama ada produk itu dihasilkan oleh syarikat yang dimiliki oleh seorang Muslim atau bukan Islam selagi ia disahkan halal oleh pihak berkuasa.

“Sekiranya produk tidak boleh dijual di pasaran terbuka, syarikat-syarikat mungkin terpaksa membuang kakitangan mereka dan ramai umat Islam atau orang Melayu juga akan terjejas. Ini boleh menjejaskan ekonomi secara keseluruhan,” katanya.

Shamsuddin berkata, adalah lebih baik jika rakyat Malaysia mempromosikan produk buatan Malaysia kerana ini akan membantu membangunkan industri tempatan.

Ditanya sama ada kempen boikot itu akan menjejaskan produk buatan Malaysia, Shamsuddin mengatakan tidak kerana masih terdapat pasaran antarabangsa dan selagi pengeluar mematuhi standard dan amalan antarabangsa, masih terdapat permintaan.

Sementara itu, seruan untuk “Membeli Barang-Barang Malaysia” semakin giat dilakukan untuk menentang kumpulan yang menyertai kempen boikot produk bukan Islam.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata menyokong produk buatan Malaysia adalah kempen yang lebih berguna berbanding dengan boikot.

Menteri itu berkata beliau gembira melihat bahawa terdapat seruan yang lebih kuat oleh rakyat Malaysia untuk menyokong produk Malaysia dari semua kaum, dalam reaksi kepada kumpulan tertentu yang menyokong boikot perniagaan bukan Islam.

“Tahun ini, kementerian kami telah memperuntukkan RM27 juta untuk menerajui kempen Beli Barangan Malaysia, jadi saya gembira melihat terdapat ramai orang yang menyokongnya.

“Tidak kira apa kaum mereka, sama ada Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan … selagi mereka rakyat Malaysia, kementerian ini akan menyokong sepenuhnya produk mereka.

“Ini jauh lebih bermakna dan kami harap semua rakyat Malaysia akan turut menyokong kempen ini,” kata Saifuddin.

Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Azmin Ali turut mengulas isu ini, berkata negara tidak sepatutnya dipecahbelahkan oleh permusuhan atau prasangka.

“Kita tidak boleh membenarkan hubungan ekonomi dan masyarakat kita ditentukan oleh permusuhan kaum atau agama atau prasangka – tidak ada jenis boikot yang memecah belah. Bukan di Malaysia!” tulisnya di Twitter.

Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Abdul Samad juga mempersoalkan kempen memboikot produk bukan Islam, sambil menambah bahawa Malaysia turut melakukan perdagangan dengan negara-negara bukan Islam.

“Jika di negara sendiri kita mahu memusnahkan perpaduan antara kaum, maka bagaimana kita boleh berdagang dengan negara-negara asing yang bukan Islam?

“Pemikiran ini sangat jumud dan ia tidak memikirkan kesan jangka panjang tindakan sedemikian ke arah perpaduan negara dan hubungan antara kaum,” katanya.

Sementara itu, presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim juga mengutuk penggunaan pendekatan bangsa dan perpecahan dalam kempen boikot produk bukan Islam.

Anwar berkata walaupun ia boleh diterima untuk orang Islam mempromosikan produk halal, terdapat juga produk yang dibuat oleh orang lain, seperti pengeluar Cina, yang masih halal untuk kegunaan umat Islam.

Tags
Show More

Related Articles

Back to top button