Teknologi

Adakah Skuter Elektrik Benar-Benar Mesra Alam?

Musim panas ini, skuter elektrik digunakan secara meluas di Eropah tetapi UK dan Ireland, yang masih mengharamkan kenderaan itu, mungkin melakukan tindakan yang betul. Setakat ini, tiada kerajaan di rantau Eropah yang telah menentukan cara yang baik untuk mengawal skuter elektrik.

Syarikat perkongsian eScooter AS seperti Bird, Lime and Jump (anak syarikat Uber) semuanya telah berkembang di Eropah pada tahun ini. Di sana, mereka menghadapi persaingan dari permulaan tempatan seperti Voi dan Wind yang berpangkalan di Berlin.

Jerman membenarkan penggunaan e-skuter pada bulan Mei, mengehadkan kelajuan pada 20 kilometer sejam. Bulan berikutnya, e-skuter telah disediakan untuk dikongsi di Berlin.

Dianggarkan 5,000 e-skuter kini berada di jalan-jalan di bandar dan dalam tempoh dua bulan sejak muncul, 40 kemalangan telah berlaku di mana enam orang cedera parah. Itu adalah kadar kecederaan serius yang lebih tinggi bagi setiap kenderaan berbanding kereta.

Sekurang-kurangnya tiada mangsa yang meninggal dunia di Berllin. Tetapi di Paris, yang mempunyai kira-kira 15,000 e-skuter, telah mengalami kemalangan maut yang pertama.

Sudah tentu, banyak kemalangan berlaku kerana penunggang baru belajar cara menggunakannya. Menurut The Star, kajian AS pada awal tahun ini mendapati bahawa 29% daripada semua kecederaan berlaku kepada pengguna kali pertama.

Walau bagaimanapun, masuk akal untuk bertanya sama ada mod pengangkutan baru ini benar-benar selamat untuk digunakan. E-skuter sukar untuk dikawal di permukaan jalan yang tidak rata dan pemakaian topi keledar adalah tidak diwajibkan.

Image result for escooters in europe
Penunggang e-skuter biasanya tidak memakai helmet.

Mod pengangkutan baru itu juga perlu menyelesaikan masalah pergerakan seperti membantu pengguna mendapatkan stesen kereta api bawah tanah. Tetapi e-skuter tidak dapat membantu menyelesaikan masalah itu di Eropah kerana beberapa sebab.

Pertama, e-skuter hanya boleh didapati di kawasan perniagaan yang terhad, kebanyakannya di pusat bandar yang telah mempunyai sistem pengangkutan awam. Di Berlin, tidak ada satu syarikat perkongsian skuter pun yang merangkumi seluruh bandar.

Kedua, e-skuter cenderung lebih mahal daripada transit awam. Di Berlin, harga perjalanan sejauh 2.5 kilometer adalah kira-kira € 2.80 (RM13 setiap 1.55 batu), manakala perjalanan yang sama dengan bas atau kereta api bawah tanah hanya berharga sekitar € 1.70 (RM8).

Malah untuk perkongsian kereta, sesuatu yang sering dilakukan di Berlin, mungkin menggunakan kos yang lebih murah untuk jarak itu.

Tetapi, persolan utama yang perlu ditiktikberatkan adalah, adakah e-skuter lebih mesra alam daripada kebanyakan mod pengangkutan yang lain?

Menurut kajian Jeremiah Johnson dan kolaboratornya di North Carolina State University: E-skuter tidaklah bersifat mesra alam seperti yang didakwa. Dalam aspek kitar hayat, e-skuter mempunyai kesan pemanasan global yang lebih besar daripada bas, moped elektrik dan basikal. Hanya kereta peribadi yang kurang mesra alam berbanding e-skuter.

Ia adalah sedikit kontradiktif untuk memikirkan e-skuter dan basikal mempunyai kesan mesra alam yang sama kerana pengeluaran dan penggunaan e-skuter meninggalkan jejak karbon seperti kereta dan trak.

Tidak jelas, sejauh mana skuter menggantikan penggunaan kenderaan lain. Kira-kira 35% pengguna Lime di Brussels memberitahu syarikat bahwa mereka mengurangkan penggunaan kereta, penurunan yang sejajar dengan kaji selidik bebas AS. Tetapi, setakat ini, tiada bandar telah melaporkan pengurangan lalu lintas kenderaan yang boleh dikaitkan dengan penggunaan e-skuter.

Sudah tentu, berkongsi e-skuter adalah cara terbaik untuk makan angin di sesebuah bandar. Satu kajian Perancis baru-baru ini mendapati bahawa 42% pengguna e-skuter adalah pelawat dari bandar-bandar lain, dan 69% mengatakan bahawa mereka menggunakan e-skuter untuk bersiar-siar.

Jadi kerajaan bandar enggan melarang penggunaan e-skuter kerana faedah keuntungan. Sesetengah negara, seperti Poland, Itali dan Slovakia hanya membenarkan penggunaan e-skuter tanpa peraturan tertentu.

Walau bagaimanapun, perkara ini tidak seharusnya terjadi. Penggunaan e-skuter sepatutnya diselia dan aspek keselamatan pengguna perlu diberi keutamaan dengan mewujudkan peraturan yang lebih ketat.

Tags
Show More

Related Articles

Back to top button