Bisnes & Ekonomi

Projek Jalur Dan Laluan Malaysia-China Bermula Semula

China dan Malaysia menyambung semula pembinaan sebuah projek kereta api “Jalur dan Laluan” di Malaysia utara pada hari Khamis, selepas penggantungan selama setahun dan berikutan perjanjian yang jarang berlaku untuk mengurangkan kosnya dengan hampir satu pertiga kepada kira-kira US$ 11bil.

Projek itu pada mulanya dibatalkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad kerana manifesto menjanjikan untuk merundingkan semula atau membatalkan projek-projek mega China yang tidak adil yang diluluskan oleh pendahulunya, Datuk Seri Najib Razak.

Tetapi pada bulan April, China bersetuju untuk meneruskan projek Rel Laluan Pantai Timur (ECRL) dengan kos RM44 bilion (US $ 10.7 bilion) daripada kos asal berjumlah RM65.5 bilion.

Kereta api sepanjang 640km (398 batu), dengan China Communications Construction Co Ltd sebagai kontraktor utama, akan menghubungkan Pelabuhan Klang dengan Kota Bharu di timur laut Semenanjung Malaysia.

Perjanjian untuk menyambung semula projek itu telah meningkatkan keyakinan terhadap Malaysia di kalangan pelabur asing, kata duta besar China ke Malaysia pada sebuah majlis di Dungun.

Dikelilingi oleh kren dan trak pembinaan, Ambassador Bai Tian bercakap tentang “gelombang hebat” pelabur-pelabur China yang akan datang ke Malaysia untuk kajian lapangan, dan beliau menjangka ramai daripada mereka memutuskan untuk melabur.

China adalah rakan kongsi perdagangan terbesar Malaysia dan kedua-dua negara mempunyai hubungan budaya yang rapat.

Duta Besar Bai berkata projek ECRL, yang dijangka siap menjelang Disember 2026, akan membawa masuk lenih daripada dua kali ganda jumlah pelancong China yang masuk ke Malaysia dari 3 juta tahun lepas.

Malaysia Rail Link, rakan kongsi projek itu, berkata dalam satu kenyataan bahawa sehingga 70% pekerja adalah warga tempatan dan kontraktor domestik akan mendapat 40% daripada kerja-kerja awam.

Inisiatif Jalur dan Jalan (BRI) telah dipuji kerana berpotensi untuk mempercepat pembangunan ekonomi di banyak negara membangun tetapi turut dikritik kerana berpotensi menyebabkan negara-negara terlibat berhutang dengan jumlah yang besar.

Menteri Kewangan Malaysia Lim Guan Eng memberitahu Reuters bahawa Beijing telah menawarkan lebih banyak pelaburan infrastruktur BRI dan Kuala Lumpur akan menerimanya “jika harga itu betul”.

Malaysia sudah mengenal pasti peluang pelaburan baru bersama China di sepanjang koridor ECRL, Menteri Pengangkutan Malaysia Anthony Loke berkata pada majlis di Dungun.

Tags
Show More

Related Articles

Back to top button