Hiburan

Upin & Ipin: Keris Siamang Tunggal Jengah Pasaran China

Francais animasi popular Malaysia Upin & Ipin akan menjengah pasaran China dalam beberapa bulan akan datang apabila filem terbarunya Upin & Ipin: Keris Siamang Tunggal telah diluluskan untuk tayangan awam di pawagam di seluruh China.

Versi Bahasa Melayu asal filem animasi itu telah dikeluarkan di Malaysia, Brunei dan Singapura pada 21 Mac, dan kini masih ditayangkan di pawagam tempatan.

Filem oleh Les ‘Copaque Production ini telah mengumpul sejumlah RM25 juta¬† dan melebihi 2 juta penonton di pawagam tempatan, selepas ditayangkan selama tiga minggu.

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo dan Perbadanan Pembangunan Filem Nasional Malaysia (Finas), Datuk Hans Isaac menyaksikan majlis menandatangani perjanjian yang ditandatangani di Le Meridien Kuala Lumpur pada 19 April, di mana Cultural Investment Holding Co. menjadi rakan strategik Les ‘Copaque Production untuk mengedarkan Upin & Ipin: The Lone Gibbon Kris di China di bawah inisiatif One Belt One Road.

“Kami memulakan usaha untuk mengedarkan filem-filem kami di China pada tahun 2016. Sebanyak RMB10 juta (RM6.2 juta) telah diperuntukkan oleh rakan kongsi kami untuk aktiviti promosi di China, dan penyanyi Malaysia yang merupakan artis K-pop telah diberi kepercayaan untuk menyanyikan lagu tema untuk filem yang dijadualkan untuk ditayangkan di China pada bulan Jun atau Julai,” kata pengasas dan pengarah urusan Les ‘Copaque Production, Burhanuddin Md Radzi.

Pengarah Urusan Pelaburan Kebudayaan Bagi Pengedaran Filem, Xu Xun-bing berkata: “China berminat untuk mengedarkan Upin & Ipin kerana watak-watak itu dilihat sebagai ikon positif untuk kanak-kanak. Cerita ini bukan sahaja menghiburkan, tetapi juga dipenuhi dengan pengajaran positif dan nilai moral yang dapat dicontohi oleh kanak-kanak China. “

Dalam ucapannya, Gobind berkata: “Oleh kerana China adalah rakan dagangan terbesar Malaysia dan pelabur utama di negara ini, dan dengan ulang tahun ke-45 hubungan Malaysia-China sebagai latar belakang, inisiatif ini telah menghasilkan manfaat ekonomi termasuk melalui industri kreatif, dalam filem . Persefahaman bersama mencerminkan komitmen oleh kedua-dua pembuat filem negara untuk mengukuhkan kerjasama dan memperdalam pertukaran budaya. “

“Finas juga menetapkan arah baru tahun ini, untuk menggalakkan pembuat filem memasarkan produk mereka ke pasaran asing. Kami akan membantu mereka membuat filem dalam dua bahasa, sama ada dari bahasa Melayu ke dalam bahasa Cina atau bahasa Inggeris atau bahasa lain bergantung kepada mana-mana pasaran yang mereka mahu,” kata Hans, pengerusi Finas yang baru dilantik.

Upin & Ipin: Keris Siamang Tunggal kini dipamerkan dalam minggu keempat di pawagam Malaysia. Filem 100 minit itu mengisahkan pengembaraan sepasang adik-beradik kembar berusia lima tahun yang menjelajah ke Kerajaan Fantasi Inderaloka selepas mereka terjumpa keris mistik.

Filem dengan bajet RM20 juta itu mengambil masa lima tahun untuk disiapkan. Ia akan turut disiarkan di Vietnam pada 26 April, diikuti oleh Indonesia pada 9 Mei, dan seterusnya di 26 wilayah di China.

Tags
Show More

Artikel Berkaitan.

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker