Bisnes & Ekonomi

Adakah Malaysia Airlines Bakal Mengikut Jejak Proton

Hanya dua tahun selepas Malaysia menjual 49.9 peratus saham kereta kebangsaan kepada China, kerajaan kini sedang membahaskan masa depan satu lagi ikon negara, Malaysia Airlines (MAS).

Memetik keadaan kewangan yang buruk, Perdana Menteri Mahathir Mohamad memberitahu pemberita bahawa kerajaan sedang menimbang sama ada untuk menutup, menjual atau membiayai MAS.

Beliau berkata kerajaan sedang mengkaji pilihannya kerana ia adalah “perkara yang sangat serius untuk menutup syarikat penerbangan itu”, walaupun keputusan itu mungkin dibuat tidak lama lagi.

Walaupun Menteri Kewangan Lim Guan Eng memberi jaminan kepada rakyat Malaysia bahawa MAS tidak akan ditutup, ahli ekonomi dan penganalisis telah mencadangkan ia mungkin masa yang tepat untuk kerajaan mengurangkan beban kewangan.

MAS yang bergelut dengan persepsi antarabangsa yang buruk berikutan dua tragedi penerbangan pada tahun 2014 apabila MH370 secara misteri hilang dan MH17 ditembak jatuh di Ukraine, pemegang saham tunggal MAS, Khazanah mencatatkan kerugian sebanyak 7.3 bilion ringgit pada tahun 2017, separuh daripadanya adalah dalam memastikan MAS bertahan.

Syarikat penerbangan itu juga telah dikepalai oleh beberapa orang eksekutif utama, termasuk ketua pegawai operasi Ryanair, Peter Bellew yang meninggalkan MAS selepas setahun dan Christoph Mueller dari Emirates Group yang meninggalkan MAS pada 2016, kurang daripada dua tahun memegang jawatan itu.

Dari 2015 hingga 2017 MAS hilang berbilion-bilion ringgit kerana kos bahan bakar yang tinggi dan nilai ringgit yang lemah.

Walaupun Khazanah telah menjanjikan bahawa penstrukturannya akan menjadikan syarikat penerbangan itu menguntungkan menjelang 2018, ia tidak berlaku.

Syarikat penerbangan itu membuat beberapa pemotongan rangkaian, menamatkan perkhidmatan ke Amerika Selatan, Amerika Syarikat, dan beberapa destinasi Eropah, dengan tumpuan utama pada penerbangan jarak pendek dan sederhana.

Keputusan ini meletakkannya dalam persaingan langsung dengan pesaing utama dari jenama penerbangan kos rendah AirAsia yang dimiliki oleh ahli perniagaan jutawan Tony Fernandes.

Pakar berkata, daya maju ekonomi MAS perlu ditubuhkan dengan jelas, memandangkan sejarah syarikat penerbangan itu beberapa kali pernah diselamatkan oleh kerajaan.

“Adakah kerajaan akan berhasil untuk memulihkan syarikat penerbangan itu, memandangkan usaha gagal yang lalu? Mungkin kerajaan sememangnya perlu mempertimbangkan pilihan yang lebih drastik termasuk menutupnya,” kata ahli ekonomi Yeah Kim Leng, pengarah fakulti ekonomi Sunway University.

“Tetapi MAS juga mempunyai banyak pekerja, jadi mungkin ia boleh menimbang pilihan yang membolehkan pengambilalihan atau penggabungan dengan syarikat penerbangan yang lebih kuat seperti AirAsia, sehingga mewujudkan syarikat penerbangan yang lebih besar yang dapat bersaing secara global,” katanya sambil mengambil contoh kerjasama antara Proton dan Geely.

Perdana Menteri Mahathir Mohamad berkata Malaysia telah mendapat minat daripada beberapa firma tempatan dan asing untuk membeli Malaysia Airlines dan Malaysia masih mengkaji pilihan yang terbaik.

“Ada pihak tertentu yang berminat untuk membeli syarikat penerbangan itu, jadi kami tidak menolak kemungkinan menjualnyya,” kata Mahathir, tanpa mendedahkan nama syarikat itu.

Kerajaan akan mempertimbangkan sama ada untuk mengubah pengurusan syarikat penerbangan, mengurangkan atau mengembangkannya, katanya.

Tags
Show More

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker