Bisnes & Ekonomi

Krisis Malaysia Airlines: Tutup Operasi Atau Jual

Status Malaysia Airlines Bhd (MAS) sebagai syarikat penerbangan kebangsaan mungkin akan berakhir kerana gagal memenuhi sasaran keuntungan dan mengalami kerugian sejak diswastakan pada tahun 2014, kata penganalisis penerbangan.

Mereka berkata bahawa jalan terbaik bagi syarikat penerbangan itu adalah untuk menutup operasinya atau menjualnya kepada pihak yang berminat atau menjadikan bahagian perniagaannya sebagai spin-off (keluaran sampingan).

Shukor Yusof, pengasas firma perunding penerbangan Malaysia yang berpangkalan di Endau Analytics, berkata tidak akan ada isu kapasiti jika MAS ditutup kerana kekosongannya akan diisi oleh syarikat penerbangan lain.

“MAS sepatutnya ditutup. Dalam keadaan sekarang, tiada rasional ekonomi untuk mengekalkannya. Perniagaan yang rugi tidak boleh diteruskan,” katanya kepada New Straits Times.

Jika syarikat penerbangan negara itu ditutup, asetnya, seperti pesawat dan hartanah, boleh digunakan untuk membayar hutang sementara sebahagian pekerjanya boleh dialihkan ke syarikat penerbangan lain seperti Malindo Airways atau AirAsia.

Shukor berkata persoalan terbesar sekarang ialah adakah MAS benar-benar membawa kesan pengganda kepada ekonomi Malaysia melalui hasil pelancongan?

Dalam satu temu bual baru-baru ini, pengarah urusan Khazanah Nasional Bhd Datuk Shahril Ridza Ridzuan berkata MAS membawa kesan ganda sebanyak lapan hingga 10 kali dari pelancong untuk setiap dolar yang dibawa masuk syarikat penerbangan itu ke Malaysia.

Khazanah adalah pemegang saham tunggal MAS selepas mengambil alih syarikat penerbangan itu pada tahun 2014 dan telah menyuntik RM6 bilion ke dalam syarikat penerbangan itu untuk terus bertahan.

Penganalisis penerbangan Maybank Investment Bank Bhd Mohshin Aziz bersetuju bahawa cara terbaik untuk MAS adalah untuk menghentikan operasi memandangkan pelan pemulihannya selama ini telah gagal.

“Perlukah Malaysia mempunyai syarikat penerbangan nasional? Hujah itu semakin lemah kerana kita telah menyelamatkannya beberapa kali.

“Sebelum ini, terdapat rasa kebanggaan yang disematkan pada jenama itu. Tetapi hari ini, sentimen sedemikian tidak begitu kuat terutamanya di kalangan generasi muda.”

Bagaimanapun, Mohshin berkata, MAS boleh dijual kepada pihak yang berminat atau memasuki usaha sama dengan syarikat penerbangan lain, atau syarikat induknya, Malaysia Aviation Group Bhd (MAG) boleh menjual salah satu anak syarikatnya, seperti MAB Engineering.

Jumlah penyelenggaraan, pembaikan dan overhaul MAS (MRO) rendah dan menghadapi persaingan sengit daripada penyedia perkhidmatan MRO lain di rantau ini, seperti Singapura, Thailand, Indonesia dan Filipina.

“Saya fikir mereka harus menguji pasaran untuk menjual MRO mereka. Ia masuk akal kerana ia terlalu mahal untuk mengekalkan perniagaan itu. Jalan terbaik adalah untuk menjual MRO itu kepada kemudahan MRO lain yang diiktiraf dunia,” katanya.

Sejak tidak tersenarai dalam Bursa Malaysia dari 2015 hingga 2017, MAS telah mencatatkan kerugian sebanyak RM2.3 bilion berikutan kelemahan ringgit dan kos bahan api jet yang lebih tinggi.

Khazanah pada hari Selasa mengumumkan bahawa separuh daripada jumlah kemerosotan kos sebanyak RM7.3 bilion pada 2018 adalah disebabkan oleh syarikat penerbangan itu. Dana kekayaan negara itu telah meminta MAB untuk menghasilkan rancangan strategik baru.

Tags
Show More

Artikel Berkaitan.

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker