Bisnes & EkonomiIsu SemasaSains

Ini Dia Alternatif Kepada Getah & Kelapa Sawit Bagi Meluaskan Pasaran Ekonomi Negara

Menyahut cabaran Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mencari tanaman lain selain dari getah dan kelapa sawit bagi meluaskan lagi pasaran ekonomi negara, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Zakri Abdul Hamid telah mencadangkan sebuah tanaman yang bukannya spesies pokok dalam penulisannya di akhbar NST.

Jika bukan pokok, apakah tanaman yang dikatakan mampu menyaingi getah dan kelapa sawit?

Menariknya ia adalah alga ataupun rumpai air yang dengan mudah dijumpai di negara kita yang kaya dengan pelbagai spesies.

Ada apa dengan rumpai air?

Walaupun rumpai air ini dikategorikan sebagai “tumbuhan bawahan”. Kepelbagaian rumpai laut sebenarnya sangat luas.

Buih alga biofuel

Daripada mikroskopik sehingga ke spesies rumpai air yang boleh dijumpai di lautan dan juga di daratan serta kawasan air tawar mahupun air payau.

Rumpai air ini membentuk lebih daripada 99% biojisim alga komersil yang dihasilkan seluruh dunia.

Ia digunakan dalam pelbagai perkara termasuk makanan kita, makanan haiwan, makanan tambahan kesihatan, baja dan lain-lain lagi.

Syarikat besar juga berminat dengan rumpai air

Baru-baru ini terdapat lonjakan permintaan bagi bahan api bio (biofuel) berasaskan alga dan ExxonMobil merupakan salah satu syarikat yang menjalankan penyelidikan dan pembangunan besar-besaran ke atasnya.

Mereka mendapati bahan api diesel yang disempurnakan daripada minyak alga yang kaya dengan tenaga dapat mengubah cara kita menguasai segala-galanya; dari kereta ke pesawat jet. Ia boleh digunakan dalam kereta diesel yang sedia ada tanpa perubahan besar kepada enjin dan infrastruktur.

Kelebihan alga berbanding tanaman lain

  1. Faedah-faedah yang berkaitan dengan iklim tenaga yang diperoleh daripada alga bagaimanapun, mendapati pelepasan CO2 adalah jauh lebih rendah (kira-kira separuh bahan api yang didapati melalui petroleum). Memandangkan alga mengambil CO2, tapak pengeluaran juga boleh menjadi sisa karbon yang sangat diperlukan.
  2. Alga juga boleh tumbuh di air masin dan di tanah yang tidak sesuai untuk tanaman biasa.
  3. Biofuel berasaskan alga yang berjaya dapat meningkatkan tenaga dunia tanpa menimbulkan cabaran kepada makanan global dan bekalan air tawar.
  4. Kajian mendapati setiap 0.4 hektar menghasilkan lebih daripada 7,570 liter bahan api lebih banyak berbanding 2,460 liter minyak sawit dan 190 liter kacang soya.
  5. Tidak seperti jagung dan bahan makanan lain, alga boleh dituai berulang kali sepanjang tahun.
  6. Ia juga mempunyai kelebihan di mana ia boleh ditanam di tanah yang tidak sesuai untuk kegunaan lain dan juga air yang tidak boleh digunakan untuk penghasilan makanan, seperti air kumbahan dan sisa perindustrian.
  7. Malah rumpai air ini sebenarnya boleh bantu membersihkan air tercemar dan pada masa yang sama menghasilkan biofuel yang kaya tenaga.

Masa hadapan biofuel berasaskan alga

ExxonMobil dan Synthetic Genomics, Inc. (SGI) berhasrat menghasilkan 10,000 tong alga biofuel setiap hari menjelang tahun 2025.

Walaupun sasaran ini bertahun-tahun jauhnya, dan 10,000 tong bahan bakar agak kecil dibandingkan dengan penggunaan dunia, tetapi para penyelidik tetap optimis dengan hasil jangkaan ini. 

Sumber Gamber: energyeducation.ca

Malaysia juga tidak ketinggalan dalam kajian alga

Di peringkat tempatan, negara kita telah pun melancarkan Pusat Inovasi Malaysia Aerospace (AMIC) beberapa tahun lalu.

Ianya sebuah platform unik yang dibangunkan oleh Kumpulan Industri-Kerajaan Malaysia untuk Teknologi Tinggi (MIGHT).

AMIC merupakan gabungan daripada sektor awam dan swasta, serta komuniti akademik serta penyelidik dan dua syarikat antarabangsa, Airbus dan Rolls-Royce, adalah ahli utamanya.

Di AMIC, antara tujuannya ialah untuk membangunkan bahan api jet dari alga, mengenalpasti alga yang tepat sebagai langkah pertama walaupun kemajuan telah dibatasi oleh ketersediaan bahan mentah, kos permulaan dan kebimbangan yang lain.

Gabungan empat institusi tempatan untuk perkembangan industri biofuel alga

Baru-baru ini, sebuah projek yang bertajuk “Penanaman Semula Makro-Alga Tropika untuk Pengeluaran Bahan Api Jet Penerbangan” yang membawa bersama AMIC, Airbus Group dan empat universiti – Universiti Malaya (UM), Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Universiti Nottingham Malaysia Kampus, dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) – dalam kerjasama baru sejajar dengan cita-cita AMIC. 

Sumber Gambar: japanalytic.com

UM akan menggunakan kepakarannya dalam makro-alga, persekitaran laut, proses fizikal dan kimia, nanoteknologi, pemangkinan, pemprosesan bahan api dan penukaran, dan analisis.

UMT akan memberi tumpuan kepada reka bentuk, kejuruteraan, dan penggunaan sistem penanaman luar pesisir untuk makro-alga tropika.

Kampus Universiti Nottingham Malaysia akan memanfaatkan rekod pencapaian rekabentuk dan pemodelan teknologi tekno dan penilaian terhadap senario masa depan, manakala UKM akan menilai impak sosial-alam sekitar untuk melancarkan dan mengembangkan industri di Malaysia.

Sokongan syarikat besar dunia

AMIC, bersama-sama dengan Kumpulan Airbus, akan memastikan penyelidikan itu selari dengan piawaian dan keperluan penerbangan, dan menilai daya maju komersil bahan bakar keseluruhan.

Pesawat hari ini menyumbang dua hingga tiga peratus daripada pelepasan CO2 manusia, bersamaan kira-kira 705 juta tan.

Walau bagaimanapun, industri ini mempunyai matlamat untuk menghentikan pertumbuhan pelepasan karbon menjelang tahun 2020 melalui teknologi, operasi, pengurusan lalu lintas udara dan bahan bakar lestari.

AMIC memimpin jalan dalam penyelidikan bahan api jet penerbangan lestari di rantau ini dan sedang berusaha untuk mencipta biofuel yang lebih mesra alam.

Ini adalah contoh yang terbaik bagaimana Malaysia Baharu dapat berjaya memanfaatkan kepakaran di sektor awam, swasta dan akademik untuk mengeksploitasi sumber semula jadi yang kurang dimanfaatkan dan memajukan pembangunan mampan di seluruh dunia.

Tags
Show More

Artikel Berkaitan.

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker