Gaya HidupKesihatan

3 Jenis Jus Kesihatan Islamik Diharamkan

Kementerian Kesihatan telah mengharamkan tiga jus kesihatan yang dikeluarkan di bawah Sri Saga Marketing Sdn Bhd, sebuah syarikat yang tidak wujud.

Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dalam satu kenyataan berkata, pemeriksaan oleh Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan baru-baru ini mendapati bahawa syarikat itu menyatakan label produk tidak wujud yang merupakan pelanggaran di bawah Seksyen 16 Akta Makanan 1983.

“Produk Jus Al Sunnah, Jus Al Sunnah Emas dan Jus Al-Sunnah Penawar yang dikeluarkan oleh Sri Saga Marketing S / B juga mengandungi dexamethasone dan prednisolone, yang merupakan bahan steroid yang dilarang di bawah Akta Makanan 1983,” katanya.

Di bawah Seksyen 13 Akta Makanan 1983, Dr Noor Hisham menyatakan dengan jelas menyatakan mana-mana orang yang menyediakan atau menjual apa-apa makanan atau apa-apa bahan beracun, merosakkan atau berbahaya adalah melakukan suatu kesalahan.

Beliau menambah bahawa penjualan ketiga-tiga jus itu, termasuk melalui talian, adalah dilarang.

Peruncit yang masih mempunyai produk tersebut dalam stok mereka dikehendaki menyerahkannya di pejabat kesihatan daerah terdekat, Dr Noor Hisham memaklumkan.

Dr Noor Hisham berkata penggunaan dexamethasone dan prednisolone yang berpanjangan tanpa pengawasan profesional boleh menyebabkan kesan sampingan yang serius dan komplikasi.

Menurut laporan NST, antara masalah kesihatan yang mungkin adalah kelemahan otot, kerapuhan tulang, peningkatan gula darah, tekanan darah tinggi, katarak dan peningkatan risiko jangkitan.

Dr Noor Hisham berkata penghidap diabetes mempunyai risiko tinggi kerana ia boleh menyebabkan paras gula darah yang tidak terkawal dan boleh mengakibatkan komplikasi serius.

“Mereka yang menggunakan mana-mana produk ini dinasihatkan untuk mendapatkan nasihat dan rawatan daripada doktor atau profesional kesihatan dengan segera.

“Walau bagaimanapun, pengguna yang telah mengambil produk ini untuk masa yang lama diminta agar tidak berhenti menggunakannya secara tiba-tiba kerana ia juga boleh menyebabkan masalah kesihatan akibat perubahan mendadak dalam pola pengambilan,” katanya.

Beliau berkata mereka mesti segera mendapatkan bantuan daripada profesional perubatan untuk penilaian dan nasihat, jika tidak, mereka mungkin mengalami penurunan mendadak tekanan darah yang juga boleh membahayakan.

Tags
Show More

Artikel Berkaitan.

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker