Bisnes & Ekonomi

Sudah Tiba Masa Untuk Mereformasikan GLC

Pengenalan Dasar Ekonomi Baru (DEB) pada tahun 1970 menimbulkan intervensi kerajaan yang luas dalam ekonomi. DEB adalah rancangan tindakan afirmatif 20 tahun yang progresif untuk membasmi kemiskinan dan mengagihkan kekayaan di antara kaum secara adil dan saksama. Pemilikan korporat Bumiputera kemudian hanya berada pada tahap 1.5%.

Campur tangan pemerintah melibatkan usaha mendirikan perusahaan awam untuk memperoleh sebahagian besar perniagaan milik asing.

Perusahaan awam ini, yang kemudian dinamakan sebagai Syarikat Berkaitan Kerajaan atau Government Linked Companies (GLC), juga diperkenalkan di peringkat persekutuan dan negeri untuk memainkan peranan pembangunan dalam ekonomi.

GLC merupakan syarikat-syarikat komersil yang dikawal secara langsung oleh pihak kerajaan.

Ini bermakna, kerajaan mempunyai kuasa untuk melantik anggota-anggota Lembaga Pengarah, pihak pengurusan atasan, dan juga menjadi pihak utama yang membuat keputusan untuk GLC berkenaan.

Antara GLC ini adalah institusi kewangan pembangunan yang ditugaskan untuk memupuk PKS (Perusahaan Kecil dan Sederhana) domestik, usaha pembiayaan dalam sektor baru dan mempromosikan Penyelidikan dan Pembangunan (R&D).

GLC lain termasuk institusi berasaskan sektor untuk mencapai matlamat pembangunan teras dan badan berkanun sosioekonomi.

Selepas Dr Mahathir pertama kali dilantik sebagai Perdana Menteri pada tahun 1981, beliau memulakan penswastaan, untuk menghapuskan campur tangan kerajaan dalam GLC dan untuk mewujudkan usahawan bumiputera yang mempunyai konglomerat perniagaan dengan reputasi antarabangsa.

Dr Mahathir mencapai matlamat ini tetapi krisis mata wang Asia 1997 telah membantutkan rancangannya. Kerajaan terpaksa menjauhkan diri dari banyak syarikat yang diswastakan ini, sekali lagi mewujudkan sektor awam yang mempunyai banyak GLC.

Rancangan telah dimulakan untuk pembaharuan GLC, terutamanya yang disenaraikan di bursa saham. Profesional dari sektor swasta telah diupah untuk menguruskannya, sementara ahli politik telah dikeluarkan dari senarai ahli lembaga pengarah.

Pakar profesional ini yang kebanyakannya tidak pernah berkhidmat dalam kerajaan, telah dibayar gaji seperti bekerja di sektor swasta, satu isu yang turut menimbulkan pertelingkahan hari ini. Kritikan lain adalah bahawa para eksekutif ini tunduk pada perintah Perdana Menteri.

Salah satu hasil pembaharuan ini adalah GLC muncul sebagai firma terkemuka di Malaysia. Sejak perubahan itu, GLC telah menjadi antara sekurang-kurangnya tujuh firma teratas dalam senarai 10 syarikat terkemuka.

Memperbaharu GLC

Sesuatu perlu dilakukan dengan segera mengenai GLC. Melalui GLC, ahli politik yang korup menyalurkan konsesi kepada syarikat swasta sebagai pertukaran sumbangan kempen.

Memandangkan skala dan skop penglibatan kerajaan yang besar dalam ekonomi Malaysia, pembaharuan yang mendesak adalah perlu untuk memastikan GLC berfungsi dengan baik dan diambil daripada kawalan ahli-ahli politik.

Dalam jangka pendek, pembaharuan institusi boleh dirumuskan untuk memastikan tadbir urus yang bertanggungjawab dan telus bagi syarikat, khususnya untuk menangani kuasa ekonomi di bawah Kementerian Kewangan.

Kuasa perlu diserahkan kepada institusi pengawasan utama seperti Bank Negara, Suruhanjaya Sekuriti dan jawatankuasa parlimen yang dipimpin oleh pembangkang.

Di dalam GLC, para profesional teknokrat autonomi mesti bekerja berdasarkan merit dan bukan etnik, supaya ketidakcekapan dan penyalahgunaan kuasa dapat dibendung. Profesional ini boleh dilantik oleh Menteri Kewangan, yang akan mempunyai bidang kuasa terhadap GLC ini, walaupun tertakluk kepada pengawasan parlimen.

Dalam jangka masa panjang, sebagai sebahagian daripada pembaharuan GLC, mesti ada kajian semula bagaimana badan berkanun, syarikat induk dan yayasan berfungsi.

Kerajaan harus mempertimbangkan implikasi penyusunan semula GLC mengikut sektor. Mod pembaharuan yang perlu dipertimbangkan termasuk pelupusan di mana penglibatan kerajaan adalah tidak perlu, contohnya dalam sektor pembinaan, media dan pelancongan.

Sebaliknya, kerajaan perlu mengekalkan pemilikan GLC dalam utiliti, perbankan, minyak dan gas, pertahanan, perladangan, perkhidmatan lapangan terbang dan pelabuhan.

Walau bagaimanapun, dalam kes ini, penswastaan ​​separa melalui penyenaraian GLC telah dicadangkan sebagai cara untuk mengumpul dana sambil memanjangkan pemilikan ekuiti kepada pelabur swasta. Kerajaan akan mengekalkan kawalan syarikat-syarikat ini.

Walaupun pembaharuan sedang dibahaskan, ia perlu dipertimbangkan bahawa GLC telah memainkan peranan penting dalam pembangunan, mewujudkan asas perusahaan milik swasta dalam negeri, mempromosikan mekanisme untuk menggalakkan firma swasta untuk menceburi sektor ekonomi baru, dan meningkatkan pembangunan luar bandar dan perniagaan berasaskan niche. GLC masih perlu memainkan peranan ini.

Jelas sekali, beberapa isu perlu dikaji semula apabila memperbaharui perhubungan antara kerajaan dan perniagaan. Oleh itu, ia amat menghairankan bahawa kerajaan Pakatan Harapan yang berwawasan reformasi masih belum bertindak ke atas perkara ini, walaupun perdebatan tentang GLC menjadi topik hangat. – The Star

Tags
Show More

Artikel Berkaitan.

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker