Bisnes & EkonomiTips Kewangan

Kepentingan Penjenamaan Kepada Sesebuah Jenama

Minit mesyuarat lembaga syarikat dan perbincangannya biasa tertumpu kepada prestasi, tadbir urus, pengurusan risiko dan reputasi syarikat. Hanya dalam kes yang jarang berlaku, penjenamaan dibincangkan.

Jenama dan penjenamaan adalah dua perkataan yang sering digunakan secara bergantian dan ia mencerminkan pemahaman sesebuah syarikat mengenai subjek itu.

Jenama itu adalah nama, simbol, logo atau tanda yang diberikan kepada produk atau perkhidmatan yang mengenal pasti dan membezakannya dari orang lain.

Penjenamaan pula adalah seni dan sains untuk mewujudkan penumpuan antara apa yang anda mahu orang berfikir tentang jenama anda dan apa yang sebenarnya mereka fikirkan daripada jenama itu.

Banyak pengarah merasakan penjenamaan sebagai komunikasi pemasaran dan sistem identiti visual sahaja, contohnya logo korporat, simbol, warna, font dan bukan sebagai pemacu utama nilai pemegang saham. Ia berpunca daripada pengarah yang mempunyai pemahaman yang sangat terhad tentang perbezaan di antara penjenamaan dan pemasaran.

Selalunya disebutkan bahawa 60% hingga 80% daripada permodalan pasaran syarikat awam adalah disebabkan oleh aset tidak fizikal seperti reputasinya di pasaran berbanding aset fizikal seperti kilang dan jentera.

Terdapat jurang yang semakin melebar antara aset fizikal seperti kilang, peralatan, inventori dan aset tidak fizikal, seperti jenama dan harta intelek, dalam menentukan nilai pasaran syarikat.

Memetik laporan oleh Deborah DeHaas, rakan pengurusan kebangsaan pusat untuk keberkesanan lembaga untuk Deloitte LLP, pada tahun 1985, 68% daripada nilai pasaran syarikat ditentukan oleh aset fizikal. Sepuluh tahun kemudian, aset fizikal terdiri daripada 32% daripada nilai syarikat, dan pada tahun 2015, aset fizikal menyumbang hanya 13% daripada nilai syarikat.

Bagi para pengarah untuk melaksanakan tanggungjawab mereka dengan betul, mereka mesti memasukkan strategi penjenamaan sebagai sebahagian utama strategi korporat, serta dalam proses membuat keputusan mereka, untuk memastikan setiap keputusan selaras dengan tujuan jenama.

Pada asasnya, lembaga perlu memahami bahawa penjenamaan adalah domain strategik sebuah syarikat dan pemasaran adalah domain operasi. Walaupun penjenamaan berada dalam domain strategik, lembaga pengarah tidak boleh hanya menyangkal tanggungjawab ini untuk pemasaran.

Jika jenama itu merupakan salah satu aset yang paling penting bagi sebuah syarikat, penjenamaan mestilah menjadi topik perbincangan pihak lembaga, bukan hanya dari perspektif risiko reputasi, tetapi dari perspektif budaya dan prestasi.

Lembaga pengarah perlu memberi penjenamaan dan pemasaran ruang untuk dibincangkan di bilik mesyuarat dan tidak membatalkan tanggungjawab ini atau bertindak hanya apabila terdapat krisis. – The Star

Tags
Show More

Artikel Berkaitan.

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker