Bisnes & Ekonomi

Pelanggan Bank Malaysia Bersedia Untuk AI dan Automasi

Pengguna Malaysia bersedia membenarkan bank untuk berkongsi data bagi perkhidmatan berasaskan Perbankan Terbuka tetapi bantahan privasi mesti diatasi untuk penerimaan luas.

Penyelidikan baru dari Unisys Corporation dalam industri perbankan Malaysia mendedahkan bahawa pengguna domestik sanggup menerima perkhidmatan bank baru berdasarkan teknologi terkini seperti kecerdasan buatan (AI) dan pembelajaran mesin.

Penyelidikan menyatakan bahawa pengguna juga bersedia untuk menyokong perkongsian data dalam persekitaran Perbankan Terbuka, tetapi hanya sekiranya masalah privasi dan keselamatan ditangani.

Insurans Perbankan APAC Unisys – Perbankan pada CX Factor adalah kajian mengenai sikap pelanggan perbankan di Malaysia, Australia, Hong Kong, Filipina dan Taiwan.

Laporan tahun ini mengkaji bagaimana reaksi pengguna tentang bank menggunakan AI untuk menilai kelayakan untuk kad kredit dan pinjaman rumah, serta sentimen ke arah bank berkongsi data dengan entiti bukan bank untuk menawarkan perkhidmatan baru yang dikenali sebagai Perbankan Terbuka.

Penyelidikan itu menegaskan bahawa kebimbangan utama bagi pelanggan bank Malaysia adalah beratur panjang, yang disumbang oleh 47 peratus responden, kedua tertinggi dari lima negara yang ditinjau.

Terdapat peluang besar bagi bank-bank Malaysia untuk memindahkan lebih banyak interaksi pelanggan ke saluran digital, termasuk mudah alih.

AI dan teknologi pembelajaran mesin boleh digunakan untuk membantu bank menyampaikan perkhidmatan dalam talian yang disasarkan dan relevan di semua saluran untuk melegakan tekanan ke atas cawangan.

Kaji selidik itu juga menunjukkan bahawa pelanggan bank Malaysia mempunyai harapan yang kuat untuk inovasi teknologi untuk membolehkan perkhidmatan bank digital, bergantung kepada jenis transaksi.

Ia berkata 52 peratus pengguna Malaysia selesa dengan bank mereka menggunakan perisian dan algoritma untuk menilai aplikasi kad kredit dalam talian.

Walaupun hanya 39 peratus yang sanggup menggunakan ini untuk pinjaman rumah, ia adalah tahap kedua kesediaan dari lima negara yang ditinjau, di belakang Filipina.

Perbankan Terbuka merupakan inisiatif yang semakin meningkat dalam sektor perkhidmatan kewangan yang membolehkan bank untuk berkongsi data dengan organisasi lain untuk menawarkan perkhidmatan baru kepada pelanggan dan aliran pendapatan baru bagi bank.

Penyelidikan menunjukkan bahawa 40 peratus rakyat Malaysia menyokong bank mereka berkongsi data peribadi mereka dengan syarikat lain untuk mengakses produk kewangan, sokongan kedua tertinggi di Asia Pasifik.

Walau bagaimanapun, hampir sebanyak 38 peratus tidak menyokongnya, memandangkan kebimbangan mengenai privasi dan keselamatan. – NST

Show More

Related Articles

Back to top button