FesyenGaya Hidup

Jenama Fesyen Muslimah Jepun Kini di KL

Beberapa jenama pakaian Muslimah yang pernah muncul dalam pertunjukan fesyen patuh syariah terkenal di Asia, Fesyen Sederhana Jepun, kini sedang membuka kedai sementara di Kuala Lumpur.

Jenama yang terlibat adalah M oleh Rieka Inoue, Huw Roman, Watashi Jepun dan Aino Yakata. Kedai-kedai sementara itu akan dibuka sehingga 21 Jun di dua lokasi berbeza pada tarikh berasingan: Isetan KLCC dan Isetan The Japan Store, Lot 10.

M oleh Rieka Inoue menawarkan pelbagai produk, dari tas tangan kepada hijab. Huw Roman pula membawa reka bentuk yang unik yang terdiri daripada tudung dan turban, pakaian dan pelbagai jenis kot.

Image result for watashi japan fashion

Sesiapa yang mahukan perbezaan, mungkin boleh melihat kimono abaya dari Watashi Jepun. Abaya yang sinonim dengan negara timur tengah diberi nafas baru dengan sentuhan pakaian tradisional Jepun iaitu kimono. Bagi Aino Yakata, itudung dan baju sederhana adalah merupakan keistimewaan jenama itu.

Pakai sederhana disesuaikan dengan fesyen kontemporari tetapi masih mengikut keperluan wanita Islam, yang menawarkan gaya dan kepelbagaian dalam berfesyen.

Wanita Islam membelanjakan AS $ 44 bilion (S $ 58.4 bilion) pada 2015 untuk pakaian sederhana, menurut Laporan Ekonomi Islam Global (Gier) 2016-2017.

Pengeksport fesyen Muslim bersaing untuk memasuki pasaran Jepun untuk pakaian sederhana walaupun penduduk Islam tempatan yang agak kecil.

Anggaran penduduk Islam di Jepun berbeza-beza antara 70,000 dan 150,000 dalam kalangan jumlah negara lebih daripada 126 juta orang penduduk.

Image result for abaya kimono japan

Pasaran fesyen umum Jepun bagaimanapun tidak kecil dan meramalkan akan meningkat kepada US $ 72.72 bilion menjelang 2020 daripada $ 63.72bn tahun lepas, menurut statistik Penyusun data Statista.

Malaysia dianggap sebagai negara Islam yang “sederhana” kerana wanita mempunyai lebih banyak kebebasan di luar rumah untuk bekerja, bersosial, dan memandu kereta berbanding di beberapa negara majoriti Muslim lain.

Tetapi kebebasan ini masih konservatif dalam beberapa arena kehidupan wanita. Ini lebih spesifik kepada isu berpakaian di mana wanita Malaysia dituntut untuk berpakaian sopan di khalayak umum dan bukan hanya di tempat ibadat.

Sebab utama mengapa Malaysia menjadi sasaran pasaran fesyen sederhana adalah kerana ia adalah masyarakat pelbagai budaya. Sekitar 60 peratus penduduk Malaysia adalah Muslim, kebanyakannya orang Melayu yang berpegang teguh kepada ajaran agama.

 

Show More

Related Articles

Back to top button