Gaya HidupKesihatan

Gula: Pemanis Sukrosa Yang Perlu Dikurangkan

Gula sering merujuk kepada sukrosa, yang berasal dari tebu. Sukrosa juga terdapat dalam madu dan sirap jagung. Terdapat jenis gula lain yang boleh didapati dalam makanan atau minuman seperti glukosa, laktosa dan maltosa.

Menurut The Star, gula dianggap sebagai makanan kosong kalori. Maksudnya, ia mengandungi kebanyakan kalori tetapi tidak mengandungi atau minimum kandungan nutrien yang lain.

Terdapat pelbagai jenis gula, tanpa definisi yang jelas mengenai kategorinya, menurut Garis Panduan Diet Malaysia 2010.

Kegemukan dan Obesiti

Pengambilan gula yang berlebihan boleh menyebabkan kegemukan dan obesiti. Risiko karies gigi dan kencing manis jenis 2 dan penyakit kardiovaskular (CVD) sering dikaitkan dengan kelebihan berat badan dan obes.

Mengurangkan berat badan dapat mengurangkan risiko dan komplikasi yang berkaitan dengan penyakit tersebut.

Gula Perang

Kebanyakan orang memilih gula perang berbanding gula putih, memandangkan gula perang mengandungi kurang kalori. Ini tidak benar. Tidak banyak perbezaan kandungan kalori bagi gula putih dan gula perang.

Ada yang mengatakan gula perang mengandungi lebih banyak nutrien. Itu benar jika dibandingkan dengan gula putih, tetapi ia tidak cukup tinggi untuk memberi manfaat kesihatan.

Madu

Madu pula terdiri daripada fruktosa dan glukosa tetapi juga mengandungi banyak asid amino, vitamin, mineral dan enzim. Ia mempunyai antiseptik, antimikrobial, anti-inflamasi dan beberapa manfaat kesihatan lain tetapi masih mengandungi kalori (satu sudu memberikan 58 kalori).

Madu umumnya selamat untuk kebanyakan tetapi tidak boleh diberikan kepada bayi yang berusia kurang dari satu tahun kerana ia mungkin menyebabkan keracunan kepada bayi.

Mengurangkan Pengambilan Gula

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan agar orang dewasa dan kanak-kanak mengurangkan pengambilan gula kepada kurang daripada 10% daripada jumlah pengambilan tenaga iaitu bersamaan 1.5 sudu makan (22.5g) setiap hari.

Adalah penting untuk mengehadkan pengambilan gula kepada jumlah yang sesuai dengan keperluan kalori dan nutrien anda. Anda boleh mengurangkan pengambilan makanan anda dengan memakan makanan dan minuman yang mengandungi kurang gula atau dengan mengurangkan jumlah yang anda makan atau minum.

Ingatlah, kesederhanaan dalam pengambilan gula adalah penting untuk mengelakkan penyakit yang berbahaya di kemudian hari.

Tags
Show More

Artikel Berkaitan.

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker