Bisnes & Ekonomi

Bisnes Berkembang Kerana Permintaan Golongan Kaya?

Walaupun rata-rata rakyat Malaysia mungkin merasakan kenaikan gaji yang tidak stabil dan kos sara hidup yang semakin meningkat, golongan kaya masih berbelanja untuk menghilangkan rasa haus mereka atau dikenali sebagai “pengalaman kemewahan”.

Perniagaan dan perusahaan di Malaysia semakin berkembang untuk memenuhi kehendak dan keinginan orang kaya di Malaysia, kerana mereka adalah pengguna paling berkuasa dalam bidang perniagaan.

“Pengalaman kemewahan” bukan tentang memiliki barang-barang mahal tetapi lebih kepada menikmati pengalaman ketika hidup mewah termasuk percutian eksklusif, perbelanjaan untuk makanan dan wain serta perkhidmatan gim-gim mewah. Mereka yang membeli produk organik yang diimport dan bersenam di gim adalah golongan yang mengamalka pengalaman kemewahan.

Dengan permintaan yang tinggi untuk pengalaman kemewahan daripada 20% isi rumah dengan pendapatan bulanan sebanyak RM13,148 dan ke atas, perniagaan yang mensasarkan golongan kaya sedang berkembang, lapor The Straits Times.

Sebagai contoh, Jaya Grocer, pasaraya yang menyediakan barangan import berharga premium yang membuka kedai pertamanya pada tahun 2011, kini mempunyai 22 kedai di seluruh negara. Peningkatan ini sebahagian besarnya disebabkan oleh permintaan dari golongan atasan.

Laporan tahunan Jabatan Pertanian Amerika Syarikat mendedahkan bahawa import produk makanan dan minuman dari Amerika Syarikat ke Malaysia telah meningkat sebanyak 71% dalam tempoh tujuh tahun yang lalu, daripada US $ 5.465 bilion pada tahun 2009 kepada AS $ 9346 bilion tahun lepas.

Penunjuk lain ialah melalui penjualan kereta mewah. BMW menyaksikan kenaikan 20% jualan dari Januari hingga Oktober tahun lepas berbanding tempoh yang sama pada tahun 2016. Sebaliknya, jualan kereta Perodua, yang disasarkan kepada kumpulan berpendapatan rendah dan sederhana, menyaksikan kekurangan jualan pada tahun 2017 berbanding tahun 2016.

Hypermarket yang disasarkan untuk kumpulan berpendapatan rendah dan sederhana, sedang bergelut. Tesco Malaysia, contohnya, menutup enam cawangan pasar raya besar itu manakala lima pasar raya Giant ditutup pada tahun lalu.

Menurut Knight Frank Wealth Report 2017, jumlah rakyat Malaysia yang mempunyai harta lebih daripada AS $ 1 juta hampir dua kali ganda antara 2006 dan 2016, meningkat kepada 43,000 orang. Ia mewakili 0.13% daripada 32 juta rakyat Malaysia. Secara kasar, sebilangan 146,000 individu memperoleh pendapatan kira-kira RM25,000 sebulan.

Tags
Show More

Artikel Berkaitan.