Bisnes & Ekonomi

Perkembangan Industri Kosmetik Halal

Dalam laporan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, nilai eksport Malaysia bagi kosmetik halal dan penjagaan diri pada suku ketiga 2015 melebihi RM1.7 bilion, kira-kira 5.5% daripada jumlah eksport halal (RM31.1 bilion).

Tidak hairanlah bahawa industri kecantikan telah melihat kemunculan jenama kecantikan tempatan bagai cendawan yang tumbuh selepas hujan. Antaranya ialah Cocomess, Sorfina Hal, Kosmetik Bebek, Kamelia Cosmetics, Marcella & Co, Chaco, Kosmetik Orkid, Naelofar, Nita, Dida, So.lek dan Imaan Suci.

Hemy Sorfina Halim, pengasas jenama solekan halal, Sorfina Hal, berkata “pasaran kosmetik halal bernilai AS $ 230 bilion (RM971.8 bilion) dan ketika permintaan meningkat, terdapat kekurangan bekalan di pasaran.”

“Di Malaysia, persepsi kosmetik halal sangat berkait rapat dengan Islam tetapi tidak sepatutnya. Sebaliknya, orang harus melihat kualiti yang ditawarkan oleh produk halal.”

“Sorfina Hal menawarkan produk halal berkualiti tinggi dan setanding dengan produk organik atau semula jadi. Dengan imej jenama kami, kami tidak mengikat diri kepada sudut pandangan agama sahaja,”jelas Hemy.

Dahlia Nadirah Juhari, pengasas So.lek, berkata soalan yang paling kerap ditanya ialah sama ada So.lek adalah halal, diluluskan oleh Kementerian Kesihatan dan mesra solat.

“Saya tidak begitu selesa untuk mengatakan sama ada ia mesra solat kerana ia bergantung kepada anda sebagai pengguna. Ada yang mengatakan selagi bahan-bahan halal anda boleh bersolat dan ada yang berkata tidak. Itulah sebabnya kami sentiasa menekankan bahawa produk kami mudah digunakan dan ditanggalkan, “kata Dahlia.

Pengasas Cocomess, jenama penjagaan rambut tempatan, Nurfazwena Rusli Somers atau lebih dikenali sebagai Ena berkata, “Tidak banyak produk rambut halal yang terdapat di pasaran yang mengandungi bahan asas semula jadi dan organik, jadi penting bagi kami untuk mendapatkan pengiktirafan halal.”

“Kosmetik halal tidak eksklusif kepada umat Islam kerana mereka dikaitkan dengan etika konsumerisme dan boleh diguna oleh bukan Islam. Halal juga menjadi simbol di seluruh dunia untuk jaminan kualiti dan pilihan gaya hidup,”kata Ena.

Lapor Star2, apabila membeli produk kosmetik halal, pengguna perlu mencari Logo Halal Malaysia dengan nombor Malaysia Standard (MS) dan nombor rujukan fail (10 angka terakhir). Bagi produk kosmetik antarabangsa, pengguna perlu mencari logo halal asing yang diiktiraf oleh Jakim pada pembungkus produk.

Tags
Show More

Artikel Berkaitan.

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker