Isu SemasaTempatan

Juruterbang Melayu Pertama MAS, Kapten Hassan Ahmad

Juruterbang komersil Melayu yang pertama di negara ini, Hassan Ahmad, membuat penerbangan selama 3½ tahun sebelum ditugaskan sebagai juruterbang kebangsaan.

Itu adalah pada tahun 1965, dimana tiada belia Melayu yang dilatih menjadi juruterbang.

Hassan, kini berumur 81 tahun, merupakan salah satu daripada dua orang Melayu, yang telah diambil sebagai juruterbang untuk Malayan Airways. Yang lain ialah Khairi Mohamed.

Hassan memulakan latihan juruterbang pada tahun 1959 apabila beliau  menghadiri  Korps Latihan Udara Persekutuan Malaya. Ketika itu, beliau berusia 23 tahun.

Selepas tamat sebagai kadet juruterbang, beliau menyertai sebuah kelab penerbangan sebelum memperoleh biasiswa dua tahun untuk melatih di sebuah sekolah penerbangan di Indonesia.

“Pada masa itu, ia sangat jarang berlaku. Tiada belia Melayu dilatih untuk pekerjaan syarikat penerbangan. Saya bernasib baik kerana saya adalah kadet udara dan dapat menyertai kelab penerbangan di bawah sistem biasiswa dermasiswa. Begitulah cara saya mendapat lesen juruterbang pertama saya, yang dikenali sebagai Lesen Percubaan Persendirian,” katanya.

Beliau berkata kepada News Strait Times, banyak pekerjaan menantikan mereka sebaik sahaja beliau dan Khairi lulus daripada sekolah penerbangan Indonesia tersebut.

“Kami menyertai Malayan Airways Limited pada tahun 1962 dan cepat menaiki pangkat untuk menjadi juruterbang bersama dan kemudiannya kepada kapten,” katanya.

Tambahnya lagi, seorang juruterbang  perlu menduduki peperiksaan luaran yang ditetapkan oleh Pihak Berkuasa Penerbangan Awam London untuk layak mendapat kedudukan sebagai kapten syarikat penerbangan.

“Anda perlu lulus peperiksaan itu dan kemudian syarikat penerbangan anda dapat menaikkan pangkat anda kerana anda mempunyai kelulusan lesen yang lebih tinggi,” katanya.

Kapten perlu mempunyai pengalaman penerbangan paling kurang 3,500 jam dan memegang Lesen Percubaan Pengangkutan Udara dari London.

“Anda perlu lulus semua halangan ini dan, mujurlah, saya dapat melakukan ini dalam masa yang singkat. Apabila ada jadual penerbangan percuma, saya akan membuat penerbangan walaupun ia bukan jadual saya,” kata Hassan.

Beliau berkata kadangkala, beliau membuat penerbangan sebanyak 100 jam dalam sebulan.

“Sebagai seorang juruterbang bersama, saya membuat penerbangan untuk mengumpul 3,500 jam penerbangan,” katanya.

Dan, sebagai juruterbang, beliau berkata, beliau perlu menjalani latihan.

“Memandu kapal terbang adalah sesuatu yang sangat berbahaya. Kesalahan yang kecil boleh membawa maut. “

Penerbangan antarabangsa jarak jauh pertamanya adalah dari Singapura ke Perth, Australia menggunakan empat enjin Comet 4B, yang membawa 68 penumpang.

“Itu adalah pesawat yang sangat canggih dan enjin jet komersil pertama yang membuat penerbangan melintasi Atlantik antara London dan Amerika Syarikat.”

Malangnya, ketika perkhidmatannya pada tahun-tahun kemudian, British Airways itu telah mengalami dua kegagalan pesawat yang disebabkan oleh tekanan (pressurisation) dimana kabin meletup di udara ketika berada di India dan Itali.

Walaupun beliau telah memulakan kerjayanya bersama Malayan Airways di Singapura, Hassan berkata beliau sentiasa ingin pulang ke kampung halamannya di Kuala Lumpur.

Pada tahun 1965, dengan perpisahan di antara Malaysia dan Singapura, Malayan Airways menjadi Malaysia-Singapura Airways (MSA), dengan kedua-dua kerajaan mengambil ekuiti dalam syarikat penerbangan itu.

Pada awal tahun 1970, Hassan berkata, terdapat berita tentang pemindahan syarikat penerbangan itu ke Kuala Lumpur.

“Saya tidak sabar untuk menyertai Malaysian Airline System (MAS). Saya dibesarkan di Kuala Lumpur dan saya mahu pulang ke kampung halaman saya. Saya adalah salah seorang yang sangat gembira untuk kembali ke Kuala Lumpur,” katanya.

Pada masa itu, Hassan berasa sudah tiba masanya untuk Malaysia mempunyai syarikat penerbangannya sendiri, tetapi ia ditunda.

Operasi MSA dihentikan pada tahun 1972, dengan aset dibahagikan kepada dua syarikat penerbangan baharu, iaitu Malaysia Airlines dan Singapore Airlines.

Dengan hasrat untuk membangunkan laluan antarabangsa, Singapore Airlines mengambil kesemua tujuh Boeing 707 dan lima Boeing 737, membolehkannya terus menawarkan perkhidmatan laluan antarabangsa dan serantau.

MAS pula mengambil semua laluan domestik di Malaysia dan laluan antarabangsa dari Singapura, serta seluruh Fokker F27 dan Britten-Norman Islander. Operasi penerbangannya bermula pada 1 Oktober 1972.

Hassan, yang telah pun menggunakan Boeing 737 ketika beliau bersama MSA, terlibat dalam ferry flight pesawat Boeing MAS dari Seattle, Amerika Syarikat ke Kuala Lumpur. MAS mengambil tujuh 737-200 untuk tujuan penerbangan domestik dan serantau.

MAS menerima pesawat Boeing yang pertama pada bulan Ogos 1972 dan diraikan dengan beberapa ujian penerbangan serta menawarkan penerbangan percuma kepada orang ramai.

37-200 mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur. Hadir semasa majlis tersebut ialah Perdana Menteri, Tun Abdul Razak; Pengerusi MAS, Encik G. K. Rama NSTP / NIB

Hassan membuat penerbangan komersil pertama untuk MAS ke Singapura pada 1 Oktober 1972, manakala rakannya, Khairi, membuat penerbangan dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang.

Hassan telah bersara pada umur 55 tahun dan telah mengumpul sebanyak 12,000 jam penerbangan.

 

Tags
Show More

Artikel Berkaitan.

Baca Juga

Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker