Bisnes & Ekonomi

Mengapa ‘PM Tepi’ Dihapuskan?

Penguatkuasa dari Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) kini akan menghapuskan penindasan dalam perniagaan online, termasuk yang menjual barangan mereka di media sosial seperti Facebook dan Instagram, yang gagal meletakkan atau sengaja menghilangkan harga barangan dan perkhidmatan mereka.

Kenapa ‘PM Tepi’ Salah?

Penjual dalam talian atau mana-mana perniagaan berasaskan web harus memaparkan harga barangan yang dijual serta maklumat produk dengan jelas. Ini adalah untuk melindungi hak pelanggan dan untuk memastikan penjual dalam talian membiarkan orang mengetahui harga dan maklumat produk sebelum transaksi dibuat.

Undang-undang ini dikuatkuasakan selepas memberi masa yang lama kepada peniaga dalam talian untuk menyesuaikan diri. Ini penting untuk memastikan hak pelanggan dilindungi dengan baik dan ia juga membolehkan pengguna membuat keputusan pembelian selepas mendapat semua maklumat tanpa sebarang caj tersembunyi.

Bagaimana penguat kuasa mengesan penjual dalam talian yang tidak sah?

Menurut SinarHarian, ‘PM saya, sis’ atau ‘Done PM’ adalah beberapa kata kunci yang dapat dikesan oleh pegawai penguatkuasa untuk mencari penjual dalam talian yang gagal memposkan harga barangan dan perkhidmatan mereka.

Penjual dalam talian kini akan diperhatikan dan dipantau sama seperti mana-mana penjual konvensional lain dan penalti akan dikenakan sekiranya mereka didapati salah.

 Apa yang harus dipaparkan oleh penjual dalam talian?

Di bawah Akta Perlindungan Pengguna 1999, mereka dikehendaki memaparkan (di laman web mereka) seperti berikut:

  1. Harga penuh barangan atau perkhidmatan, termasuk cukai dan pengangkutan atau kos lain
  2. Nama orang yang mengendalikan perniagaan atau syarikat dan nama perniagaan
  3. Nombor pendaftaran perniagaan atau syarikat
  4. Maklumat hubungan seperti alamat e-mel, nombor telefon atau alamat orang yang menjalankan perniagaan
  5. Keterangan ciri-ciri utama barangan atau perkhidmatan
  6. Kaedah pembayaran
  7. Terma dan syarat
  8. Anggaran masa penghantaran

Apakah penalti kepada pesalah?

Mereka yang gagal mematuhi lapan peraturan yang ditetapkan oleh kementerian untuk penjual dalam talian, boleh dikenakan hukuman di bawah Peraturan Perlindungan Pengguna (Transaksi Dagangan Elektronik) 2012:

1.Penalti Individu

Untuk kesalahan pertama, denda tidak melebihi RM50,000 atau penjara tidak melebihi tiga tahun, atau kedua-duanya boleh dikenakan. Bagi kesalahan kedua, denda tidak melebihi RM100,000 atau penjara tidak melebihi 5 tahun atau kedua-duanya boleh dikenakan.

2. Penalti Perbadanan

 Kesalahan pertama membawa denda tidak lebih daripada RM100,000. Kesalahan kedua membawa denda tidak lebih daripada RM200,000.

Tags
Show More

Artikel Berkaitan.

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker